Friday, February 29, 2008

New film about the three conductors: Neeme, Paavo and Kristjan Järvi


The premiere of the new film entitled The Järvis: Three conductors, one name will air on Monday, March 3 at 23.10 and repeat on Monday, March 10, at 10.50. Arte chanel.


http://www.rondomagazin.de/tvprogramm.php#top


Portrait Die Järvis: Drei Dirigenten, ein Name


Neeme, Paavo und Kristjan Järvi Wie der Vater, so die Söhne: Der bekannte estnische Dirigent Neeme Järvi muss seine Leidenschaft für die Musik wohl weiter vererbt haben, denn inzwischen sind auch seine Söhne Paavo und Kristjan in allen großen Konzertsälen der Welt zu Hause. Alle drei lieben sie die Musik und ihren Beruf und verstehen sich dabei nicht als "Magier am Pult", sondern als "Musiker unter Musikern". Dennoch hat inzwischen jeder von ihnen seinen eigenen Stil entwickelt. Der Film von Manfred Scheyko zeigt die völlig unterschiedliche Arbeits- und Denkweise dieser drei Järvi-Dirigenten, aber auch, was sie miteinander verbindet. Arte 23.10 Uhr, 55 Min.

PROGRAMM INFO
Montag, 3. März 2008 um 23.10 Uhr VPS : 23.10 Wiederholungen :
10.03.2008 um 10:50

Die Järvis: Drei Dirigenten, ein Name (Deutschland, 2007, 52mn)


Regie: Manfred Scheyko Wie der Vater, so die Söhne: Der bekannte estnische Dirigent Neeme Järvi muss seine Leidenschaft für die Musik wohl weiter vererbt haben, denn inzwischen sind auch seine Söhne Paavo und Kristjan in allen großen Konzertsälen der Welt zu Hause. Alle drei lieben sie die Musik und ihren Beruf und verstehen sich dabei nicht als "Magier am Pult", sondern als "Musiker unter Musikern". Dennoch hat inzwischen jeder von ihnen seinen eigenen Stil entwickelt. Der Film von Manfred Scheyko zeigt die völlig unterschiedliche Arbeits- und Denkweise dieser drei Järvi-Dirigenten, aber auch, was sie miteinander verbindet.

Beim Namen Järvi denkt man sicher zuerst an den mittlerweile 71-jährigen in Tallinn geborenen Neeme Järvi, der schon seit 50 Jahren am Pult steht. Ihm verdankt die Musikwelt die Kenntnis zahlloser unbekannter nordischer Werke, von denen er so viele wie kein anderer Dirigent auf Tonband eingespielt hat. Damit zählt Neeme neben seinem engsten Freund, dem Komponisten Arvo Pärt, inzwischen zu den wohl bekanntesten estnischen Künstlern.Ebenso ehrgeizig und talentiert ist sein ältester Sohn Paavo Järvi. Mit seinen 45 Jahren zählt er zu den engagiertesten Dirigenten seiner Generation. Gleich drei bedeutende Orchester stehen unter seiner Leitung: das Cincinnati Symphony Orchestra, die Deutsche Kammerphilharmonie und seit 2006 das Sinfonieorchester des Hessischen Rundfunks. Wie sein Vater fühlt sich Paavo als kultureller Botschafter seiner Heimat und dirigiert unter anderem auch viele Werke estnischer Komponisten wie Arvo Pärt, Erkki-Sven Tüür, Lepo Sumera und Eduard Tubin. Dritter im Bunde ist der um zehn Jahre jüngere Bruder von Paavo, Kristjan Järvi. Er ist Leiter des Tonkünstler-Orchesters Niederösterreich und des 1993 von ihm gegründeten Absolute Ensembles in New York. Als Dirigent mit sprühender Bühnenpräsenz genießt er es, Konventionen zu sprengen. Dabei bearbeitet Kristjan Järvi ein umfangreiches Repertoire mit Kompositionen vom 17. Jahrhundert bis zur zeitgenössischen Musik, der er mit seinem mitreißenden, exzessiven Dirigierstil immer wieder neue Impulse gibt. Alle drei Järvis reisen gerne und lieben es, ständig unterwegs zu sein. Dabei begegnen sie sich so gut wie nie und so bleibt nur wenig Zeit für Familientreffen. Eine dieser raren Begegnungen ist der erste gemeinsame Auftritt der Järvis anlässlich des 70. Geburtstags von Neeme in Tallinn. Dieser Besuch in der alten Heimat, die die mittlerweile in den USA lebende Familie 1980 verlassen hatte, hält auch noch so manch andere Überraschung bereit: Es gibt ein Wiedersehen mit den Komponisten Arvo Pärt und Errki-Sven Tüür.

Translation:

The Järvis: Three conductors, one name (Germany, 2007, 52mn) HR direction: Manfred Scheyko

Like father, like sons: The well-known Estonian conductor Neeme Järvi must have brought his passion for the music, because in the meantime are also his sons Paavo and Kristjan at home in all large concert halls of the world. All three love the music and its occupation and understand themselves thereby not as "Maestro on the podium", but as "musicians by musicians". Nevertheless in the meantime every one of them developed his own style. The film of Manfred Scheyko shows completely different way of thinking and work of these three Järvi conductors, but in addition, what interconnects them.

With the name Järvi one thinks of Neeme Järvi, who already stands for 50 years on the podium surely first of that meanwhile 71-jaehrigen in Tallinn. The music world owes him knowledge of countless quantities of unknown works, which he brought as many in as no other conductor on tape. Thus Neeme beside his closest friend, the composer Arvo Pärt ranks, in the meantime among the probably most well-known Estonian artists. His oldest son Paavo Järvi is just as ambitious and talented. Being 45 years old he ranks among the most engaged conductors of his generation. Three important orchestras stand under his line: the Cincinnati Symphony Orchestra, the Deutsche Kammerphilharmonie and since 2006 the Frankfurt Radio Symphony Orchestra. Like his father Paavo feels he is a cultural Ambassador of his homeland and directs among other things also many works of Estonian composers such as Arvo Part, Erkki-Sven Tuur, Lepo Sumera and Eduard Tubin. Third in line is the ten years younger brother of Paavo, Kristjan Järvi. He is the director/conductor of Tonkünstler-Orchestra and the 1993 he founded The Absolute Ensemble in New York. As a conductor with versatile stage presence, he enjoys defying conventions. Kristjan Jarvi works on an extensive repertoire with compositions from 17th century up to the contemporary music, to which it gives new impulses again and again with its dragging along, excessive directing style. All three Jarvis travel gladly and love to be constantly on the move. With constant travels there is little time for a complete family to meet. One of these rare meetings took place in Tallinn, Estonia for Neeme's 70th Birthday. The family immigrated from Estonia to the USA, but the gathering in the old homeland holds also still some other surprise ready: There is a meeting again with the composers Arvo Pärt und Errki-Sven Tüür.




Thursday, February 28, 2008

Frankfurt concerts: Paavo Jarvi and Leonidas Kavakos


20h, February 28 and 29, 2008
Alte Oper, Frankfurt
Not to be missed performances of Nielsen Violin Concerto by Leonidas Kavakos
Widmann's world premiere of Antiphone and Bruckner Symphony no 9

CD REVIEW: Prokofiev Symphony No 5, Lt. Kije Suite


February 28, 2008

The Cincinnati Enquirer
By Janelle Gelfand


CSO warms Prokofiev

Sergei Prokofiev wrote his most popular symphony, Symphony No. 5, a decade after his ballet, "Romeo and Juliet." Yet one can hear links to the romantic tragedy in Paavo Järvi's 13th and newest recording with the Cincinnati Symphony Orchestra.
The symphony's premiere in 1945 coincided with the victory of the Red Army, and the story goes that artillery fire could be heard outside of Moscow during the performance. Although it's not "program" music, one can hear cannons rumbling in the distance and the finale is a relentless march.
Unlike the many other recordings of Prokofiev's Fifth, which emphasize the bite and tension of this victorious wartime symphony, Järvi's unfolds almost like a tone poem, vivid with imaginative dramatic detail, lyricism and led with natural, unforced pacing. The sound, recorded in Music Hall, is warm and atmospheric.
Nowhere is Järvi's romantic view so evident as in the slow movement, with its arching themes played in soaring violins, and its underlying sense of tragedy. The finale is bright, with precise playing by orchestral forces, including an electrifying, otherworldly march to the finish.
It's paired with Prokofiev's "Lieutenant Kije" Suite, intended for a film that never materialized. The satirical tale is of a fictitious Lieutenant, whose whole life is invented and illustrated musically through each movement. Järvi brings out the details of each characterization with wonderful color, flavor and tongue-in-cheek humor.

Friday, February 22, 2008

Musical Estonia sings in 90 years since independence


Photo: Song Festival in Estonia 2004

Kuwait Times
Anneli Reigas AFP

February 23, 2008

The Baltic state of Estonia is tuning up to mark 90 years of independence on Sunday, and its celebrations will spotlight the pivotal role of song and music in its history.I think it's in our blood to feel so attached to beautiful music," Evald Roeigas, a Tallinn resident who at 97 is older than his own country, said.As a boy I was singing in a choir myself. The emotions we got from the song festivals helped us to keep our spirit during the darkest years of Soviet occupation," added Roeigas.Estonia's song festivals, which draw hundreds of thousands of people and have been organised regularly since 1869, have given its people comfort as they have been shaken by the winds of history and politics.Estonia declared independence on February 24, 1918, after the communist Russian Revolution brought down the Tsarist empire. The country enjoyed only 22 years of freedom, before being reoccupied by the Soviet Union in 1940, seized by Nazi Germany in 1941 and again taken over by Moscow in 1944.Tens of thousands of Estonians were deported to Siberia or fled into Western exile during the five-decade Soviet era. Music became a symbol of passive resistance to Soviet rule, a way for Estonians to express their national pride, just as was under the Russian empire.In the Soviet era, Estonians performed in their native tongue, albeit under huge, politically-correct posters of Lenin and Marx. These festivals ended with a song that was never listed on the official programme: "My Dear Fatherland", written by an Estonian poet in 19th Century, which brought tears to the eyes of hundreds of thousands of audience members who sang along with the choir.Estonia won back its independence in 1991 from the crumbling Soviet bloc, and the country of 1.3 million people has since worked hard to remind the world that it is no teenage newcomer on the international stage.Hence the ambitious plans for its 90th anniversary, in which music, of course, will play a major part. This year, world-renowned Estonian musicians, composers and conductors such as Paavo Jarvi are to perform in 37 countries across the globe to celebrate.The strong and long music culture in Estonia is definitely one of the best trademarks of our nation," Grammy-award winning Jarvi said. Jarvi is the chief conductor of the Cincinnati Symphony Orchestra in the United States, Germany's Frankfurt Radio Symphony Orchestra and Deutsche Kammerphilharmonie. He is scheduled to become lead conductor of the Orchestre de Paris in 2010.He comes from a family that symbolises the Estonians' troubled history of exile and provides sonorous proof of the musical talent of this Baltic nation.His father, conductor Neeme Jarvi, fled with his wife and three children to the United States in 1980. Paavo's brother Kristjan conducts Vienna Tonkunstler Symphony Orchestra, while his sister Maarika is a flautist.Music also played its part in Estonia's independence drive in the dying days of Soviet rule. The so-called Singing Revolution began in June 1988 when Estonians started to sing anti-Soviet anthems and fly Estonia's banned blue, black and white national flag.Later Tallinn's song festival venue was used for pro-independence rallies. Emotional memories of the musical opposition will be uppermost next year.From July 2-5, 2009, Tallinn's vast open-air Baltic shore venue will host the five-yearly national song festival. Tens of thousands of Estonians practice year-round in their local choir to get a shot at attending the festival, where a single conductor leads a choir of 19,000 -- a size unseen elsewhere.When I tell my colleagues abroad about this, I often get the feeling they at first think I'm slightly crazy or I've made it up," Estonian Foreign Minister Urmas Paet said.
http://www.kuwaittimes.net/read_news.php?newsid=MTA0NDI2OTY0Ng==

Tuesday, February 19, 2008

CD REVIEW: Prokofiev Symphony No 5, Lt. Kije Suite


February 19, 2008
UK release date: February 2008

Paavo Järvi's growing discography for Telarc with the Cincinnati Symphony Orchestra continues with this coupling of two popular Prokofiev works, the heroic Fifth Symphony and the delightful Lieutenant Kijé Suite.
The Fifth Symphony was composed in 1944 at a country retreat near Ivanovo where Prokofiev and other composers had been relocated to escape the effects of World War Two elsewhere in the Soviet Union. The first and third movements contain passages which evoke the terror of war, but victory was in sight at the time of composition and the symphony is ultimately an optimistic work.
Paavo Järvi is a sympathetic guide to the symphony, conducting a well paced reading which holds the listener's attention throughout. If Järvi's shaping of Prokofiev's expressive melodic lines could sometimes be more idiomatic and his projection of the main climaxes occasionally have a greater intensity, the work's emotional trajectory is nevertheless well conveyed by this performance.
Prokofiev's Lieutenant Kijé Suite is derived from the music he wrote for a 1934 film and contains some of his most characteristic and recognisable music. (Themes from the suite have been used both in other films and in popular music, including Sting's song Russians and Greg Lake's I Believe in Father Christmas.) Järvi's fine performance captures most if not quite all of the music's irony, nostalgia and mock grandeur.
I was less impressed by the quality of the recording, however. Telarc discs are renowned for their engineering, but here the sound is both heavy in the bass and veiled in the upper treble. With the orchestra recorded in a reverberant hall, the result is that the double basses, tuba and bass drum end up dominating the soundstage and distorting the careful balance of Prokofiev's scoring. I found this an issue through both stereo loudspeakers and headphones. Quality improves slightly with the surround option of the hybrid CD/SACD - five channels coping better with the reverberation than two - but not all listeners will have this capability.
I suspect I would have enjoyed Järvi's performances more had the recording offered a more natural balance. Others listeners may be less concerned by this. If the coupling of these two Prokofiev works appeals, try to sample the disc before buying.
-
Christian Hoskins
http://www.musicomh.com/classical/recordings/cd-prokofiev_0208.htm

Wednesday, February 13, 2008

CONCERT REVIEW: Frankfurt Radio, Anderszewski



Frankfurter Rundschau, February 11, 2008


Polnisch akzentuiert

Rasant bis kühl: Das HR-Sinfoniekonzert mit Paavo Järvi in der Alten Oper Frankfurt

Paavo Järvi, der höchst vielseitige estnische Chefdirigent der HR-Sinfoniker, dirigierte im jüngsten Abonnementskonzert in der Alten Oper ein polnisch akzentuiertes Programm. Dabei war Gelegenheit zu einer geradezu spektakulären (Wieder-)
Begegnung mit Witold Lutoslawskis brillantem "Konzert für Orchester" von 1954. Von der Furie des Verschwindens erfasst scheint längst auch der bald rabiate, bald feinsinnig-elaborierte Klangstil der polnischen Avantgarde, die sich vor gut 40 Jahren als ästhetischer Widerpart zum Ostblock-"Realismus" formierte und ebenso nationalkulturelle Popularität erreichte wie weltweite Aufmerksamkeit.
Führend daran beteiligte sich Lutoslwaski (1913-1994) mit Konzeptionen, die den "gelenkten Zufall" einbegriffen; wenig ist inzwischen von diesen intelligenten Formspielen noch in Erinnerung, und erst recht die konzilianteren späten Sinfonien setzten sich kaum durch. Wahrscheinlich bleibt das "Konzert für Orchester" das Leuchtendste aus diesem Oeuvre, ein Werk des Aufbruchs, zugleich ein streng und meisterlich geformtes Stück. Hommage an Béla Bartók Der Titel erinnert natürlich an Béla Bartóks "Konzert für Orchester", und tatsächlich handelt es sich um eine bewusste Hommage an den 1945 in Amerika (nahezu verarmt) verstorbenen ungarischen Kollegen. Beim Komponieren könnte Lutoslawski noch einmal an die Möglichkeit gedacht haben, Folklore und Konstruktivismus auf höchster Ebene zu synthetisieren. Die Bartók-nahen Themen (darunter im Finale ein Choral) werden in eine tonal extrem erweiterte Klanglandschaft versetzt. Der Schlusssatz mit seinen mehrmaligen Steigerungs-Anläufen und Tempobeschleunigungen gehört zum Rasantesten der gesamten Orchesterliteratur. Mit sichtlicher Freude an der orchestralen Virtuosität (einem raffiniert dialektischen Spiel zwischen Entfesselungen und formstrengem Kalkül) brachten Järvi und die vorzüglich einstudierten HR-Musiker diese hörenswerte, ja elektrisierende Musik zum Publikumserfolg. Vor der Pause erklang die nicht minder mitreißende Sinfonie concertante von Karol Szymanowski, Exempel eines urban-impressionistisch geprägten Personalstils von großer Ausdruckskraft und Klangmagie. Den unkonventionell gestalteten Klaviersolopart spielte in bester Abstimmung mit dem sublim-aufgelösten Orchesteranteil der polnische Pianist Piotr Anderszewski. Den etwas kühl neoklassizistischen Konzerteinstieg bildete Strawinskys Ballettmusik "Jeu de cartes". Man konnte immerhin zufrieden sein, diese seltene Partie einmal mitzuerleben, noch dazu angesichts solch unerschütterlicher Wiedergabe-Könnerschaft.



Frankfurter Neue Presse, February 9, 2008
Ein Joker spielte bei Strawinsky mit Osteuropäisch inspirierte Musik spielte des HR-Sinfonieorchester unter Paavo Järvi in der Alten Oper Frankfurt. Die Komponisten: Strawinsky, Szymanowski und Lutoslawski. Das kluge Programmheft freilich umschrieb die Ordnung deutlicher: Zu hören waren „neoklassizistische Spielarten“ mit der Ballettmusik „Jeu de cartes“ , der „Sinfonie concertante“, auch als 4. Sinfonie von Szymanowski beziffert, schließlich dem „Konzert für Orchester“, 1950–54 als ein Schlüsselwerk der polnischen Musik von Lutoslawski geschrieben. Eine bestechende Zusammenstellung, ohne Zweifel.Strawinskys lockere Geschichte um einen trickreichen Joker wurde dabei zum plastischen, scharf umrissenen Auftakt, der gleichwohl die Eleganz der Bewegung nicht vermissen ließ – ein weiteres Beispiel für den hohen Rang des Orchesters. Lutoslawskis „Konzert für Orchester“ bildete dazu ein zwingendes finales Gegengewicht mit nicht weniger – und brillant gemeisterten – Anforderungen an Soli und die einzelnen Gruppen. Järvis Energien und die seiner Musiker ließen stets spüren, dass dies für den Komponisten ein Werk der Befreiung, der Emanzipation war, kraftvoll und reich empfunden.Dazwischen dann Szymanowskis „Sinfonie Concertante“ mit einem enormen Part fürs Klavier – Szymanowski selbst war ja ein bedeutender Virtuose. Hier, in der Sinfonia, hatte er noch einmal eine überzeugende Einheit seiner Mittel gefunden, farbig und expressiv, dazwischen lyrischer Zauber wie im Capriccio notturno (2. Satz) oder unnachgiebiger Rhythmus wie im Schlusssatz. Der junge Pole Piotr Anderszewski spielte den Solopart mit gleichsam restloser Hingabe, nie dröhnend dabei, sondern mit außerordentlicher Sensibilität, ebenso wie mit stupender Virtuosität. Järvi und sein Orchester waren dabei die souveränen, die brillanten Partner. Bravos.

Monday, February 11, 2008

Top 5 in Japan


In the retrospective article of Yomiuri Newspaper, one of five regular critics voted July 20 concert with DKAM Bremen (Yokohama, Beethoven 4 & 7), as his best 5 of 2007 concerts.

Gramophone magazine -Paavo's Beethoven Symphonies


December 2007

Paavo Järvi meets Mousse T



»A Taste of Beethoven’s 5th« at the »Music Discovery Project« in Frankfurt
Paavo Järvi meets Mousse T.
Mousse T. (41), alias Mustafa Gündogdu, is one of the most successful DJs, Remixers and producers working on the international pop scene today. The musical and creative multi-talent penned and produced Tom Jones' worldwide dance floor hit »Sex Bomb«.

Mousse T. and his band are now joining up with the hr-Sinfonieorchester and its chief conductor Paavo Järvi for a remix project of a very different kind. In what will be the hr-Sinfonieorchester's second »Music Discovery Project«, both groups will take the stage of Frankfurt's Jahrhunderthalle on February 15th for a joint performance and mix of Beethoven's Fifth Symphony. The event, aimed primarily at young people, will see the collision, or perhaps the coming together, of different musical styles that are world's apart -- classical music, pop, soul, house and video art. Mousse T. shot to fame in 1998 with his single »Horny«. The same year he received a Grammy nomination for his re-mix of the Michael Jackson hit, »Ghost«. His chart-topping hit »Sex Bomb« was sold more than 20 million times. Mousse T. is co-owner of the label »Peppermint Jam«. And the »Peppermint Park« studio in Hanover is a favourite recording and mixing venue for stars such as Gloria Estefan, Simply Red, Randy Crawford and Bootsy Collins. This year the multi-talented Mousse T. wrote the soundtrack for the Bernd Eichinger production »Pornorama«, played by the famous Babelsberg Film Orchestra. Mousse T. has long been fascinated by the creative fusion of widely different musical styles and has already collaborated with star violinist Nigel Kennedy. Together with opera singers, he also staged »Alice in Wonderland« as a pop fairy tale at the Schauspielhaus theatre in Hanover. The annual »Music Discovery Project« is a project of the hr-Sinfonieorchester in close collaboration with its chief conductor Paavo Järvi. »The idea is to make clear to the people who are not as familiar with classical music. All music really comes from the same source, »says Paavo Järvi. »For me it is a pity that there is barrier between that what young people are listening to and the classical music, because that barrier shouldn’t exist. Music is music and good music is always worth to be listened to.«

Friday, February 08, 2008

Frankfurt concerts with Piotr Anderszewski


February 7 and 8, 2008 at 20h
Oper Frankfurt

Music Discovery Project in Frankfurt

Chicago Symphony broadcast




February 24, 2008


Paavo Järvi is the Music Director of the Cincinnati Symphony Orchestra but on this program he is guest-conducting in Chicago, with violin soloist Christian Tetzlaff.

Bartók Violin Concerto No. 2 - Christian Tetzlaff, violin

Brahms Variations on a Theme of Haydn, Op. 56a

Dvorak Symphony No. 9 in E Minor, Op. 95,

From the New World

Duain Wolfe

CD REVIEW: Prokofiev Symphony No 5, Lt. Kije Suite

February 5, 2008
By Mary Ellyn Hutton

Prokofiev to Savor
Readings of Prokofiev's Symphony No. 5 can bludgeon the ear into submission, elevating the purely epic aspect of the work at the expense of deeper meanings. With his latest Telarc recording with the Cincinnati Symphony Orchestra, released in January, CSO music director Paavo Järvi offers a more complete perspective. Like all great interpretations of Soviet era composers (and Järvi grew up in Soviet-dominated Estonia), this one also seeks the heart of the man. You can tell immediately -- in the opening bars of the first movement -- which have a gentle shaping and a pervasive nostalgia in keeping with Prokofiev’s difficult decision to return to Russia after years of fame in the West. As part of the bargain of being in his homeland again, Prokofiev had to live under Stalinist rule with all its limitations on artistic and human freedoms. Was it worth it? In his Symphony No. 5, which he called a testament to the human soul, the music says yes, despite a considerable admixture of pain. This is evident in the first movement, which builds to a massive climax with big gun percussion (timpani, bass drum, tam-tam) sounding repeated fortissimo crashes. This can ring hollow, but there is majesty and nobility in Järvi’s pacing, as the orchestra surges through sometimes painful dissonances to a towering, affirmative conclusion. The scherzo movement exudes Prokofiev’s trademark mockery, the thumb-nosing of his youth, heard here in snide trumpet blasts and giggling clarinet arpeggios. Järvi uses dynamics to exquisite effect (hairpin crescendos, sudden drop-offs in volume). The strings skitter merrily on no matter what transpires around them. The Adagio, by contrast, is all seriousness. The composer, who conducted the premiere of the symphony in Moscow in 1944 as victory bells celebrated the Red Army’s crossing into Nazi Germany, poured his complex feelings here. Violins soar ecstatically upward like something from “Romeo and Juliet,” but with full awareness of pain and sacrifice. The music turns increasingly tragic, finally succumbing quietly to its own heavy tread. It is in the finale, perhaps, that Järvi speaks most eloquently. This movement can be trivialized into a mere romp and certainly the CSO players give it a brilliant, virtuosic performance. Take it as you will, but I hear exaggeration in the thundering trombones and shrieking piccolo. The momentum is dizzying as it builds over frenetic rhythmic tattoos, spiraling to the final stinger chord, which cracks like a triumphant kick over the goalpost. Paired with the symphony is Prokofiev's “Lt. Kije” Suite, and it profits similarly from Järvi's insight and close attention to detail. The fictional army officer is depicted in all his made-up guises, heightened for surreal effect. The entire CSO becomes a troupe of clever mimes, saxophonist James Bunte setting a somewhat mournful tone for the whole thing. The piccolo strikes up a cartoonish march in “Birth of Kije.” The melancholy double bass combines with the flute’s sweet tracery in Kije’s “Romance,” while the violins provide occasional stabs of lovelorn distress. Things get falling down drunk in “Kije’s “Wedding” and the high-spirited “Troika” that follows. The haunting cornet solos that frame the suite sound faraway indeed. Combined with their 2003 all-Prokofiev recording, the complete suites from “Romeo and Juliet” (Telarc), this makes a potential two-CD set that presents Järvi and the CSO handsomely. Telarc’s audiophile sound is typically alive and clear as a bell. CD and SACD formats.
© Copyright 2008 by Music in Cincinnati

Monday, February 04, 2008

CD REVIEW: Prokofiev Symphony No 5, Lt. Kije Suite


February 4, 2008



Label: Telarc , VÖ: 25.01.2008

An seiner dirigentischen Erfolgsbilanz gibt es kaum etwas zu rütteln. Er tanzt auf vielen Hochzeiten: als Musikdirektor in Cincinnati, beim neuntältesten Orchester der USA. Hinzu kommen zahllose Gastdirigate bei renommierten Orchesteradressen. Unlängst erfolgte der ehrenvolle Ruf zu den Kammerphilharmonikern in Bremen. Seit Beginn der Spielzeit 2007/08 nimmt er nach der Demission von Hugh Wolff Frankfurts Rundfunksinfoniker unter seine Fittiche. Furore machten die Einspielungen mit Werken von Ludwig van Beethoven – die Siebte lässt förmlich ein Pulverfass explodieren – das Erfrischendste, was in der letzten Zeit vom Erzsinfoniker in die Rillen gepresst wurde (Sony classical).

Der Este Paavo Järvi verkörpert eine sympathische Mischung aus reger Arbeitsökonomie und wohl kalkulierter Emotion – ein von Pultgymnastik unbehelligter Mittvierziger, der Ausgewogenheit in der klanglichen Disposition dem Affekt und der Interessantmacherei vorzieht. Klare Strukturen, leuchtende Farben und kantige Rhythmen stehen Sergej Prokofjews fünfter Sinfonie trefflich zu Gesicht. Wie leicht könnte dieser brillant komponierte, ausdrucksintensive sinfonische Brocken unter den Händen von second class Dirigenten zu laut krachenden Gefühlsbomben entladen. Järvi weiß um diese Gefährlichkeiten. Er serviert das Werk subtil und vital zugleich. Und dies mit einer klanglichen Pracht, die Cincinnatis Symphoniker mit hoher Spielkultur adeln. Wo sich bei Leonard Bernstein die ‘Fünfte’ quasi als eine ‘East Side Story’ im hemmungslosen Gefühlsexhibitionismus austobt, behält Paavo Järvi Maß, nimmt manche Crescendi an die Kandare. Alles wird akkurat ausrhythmisiert und europäisch kernig formuliert. Hier knirscht es sicher nicht mehr so dämonisch wie bei den früheren Werken Prokofjews. Unter den Händen Järvis rollt das einleitende üppig instrumentierte, melodisch getränkte Andante als ein in dunkler Tinta leuchtendes Spiel der Farben vorüber, das im kräftigen Vibrato mit den sich in höheren Lagen hoch windenden Geigen kontrastiert. Dieser nachdenklich-bombastisch anmutende Satz scheint ein Brückenschlag zu sein zu den großen bekenntnishaften sinfonischen Sätzen Schostakowitschs.

Im abrupten Szenenwechsel folgt das Allegro marcato samt fulminant hingezauberten quirligen Figurationen. Mitreißend die kontrastreichen Proportionen, die das Orchester im turbulenten tänzerischen Finalsatz mit allem erdenklichen artikulatorischen Witz vorführt. Das Schlagwerk wetteifert mit knatternder Begeisterung mit den Bläsern. Wie in den letzten Phasen des Satzes das auf Hochtouren flitzende Getriebe die Wirkung einer erfrischenden Droge annimmt, macht die musikalische Aktion zum Ereignis. Da hilft nur noch ein Griff in das Plattenregal zu Paavo Järvis Neueinspielung der 7. Beethoven. Mit diesem umwerfenden Schwung schlägt er Vater Neeme wahrlich um Längen.
Im Sog der Paavo Järvischen Überzeugungskraft präsentiert sich auch die mit überschäumendem musikalischen Witz, Ironie und tragischen Abschnitten angereicherte Sinfonische Suite aus ‘Leutnant Kijé’. Auf Paavo Järvis Einsatz antwortet das Orchester mit finessenreichem Spiel.

Die zweikanalig realisierte Aufnahme lässt an klanglicher Ausgewogenheit keine Wünsche offen. Nur scheint das in englischer Sprache verfasste spindeldürre Booklet nicht recht zu einem hochpreisigen Produkt zu passen. Einen innovativen Tag haben auch die Produkt-Designer nicht erwischt. Die farbliche Anmutung im Erscheinungsbild (grau in grau) weckt optisch kaum Begehrlichkeiten. Das wird dem guten Ruf des Telarc Labels nicht gerecht. Null Bock auf Corporate Design?