Thursday, December 30, 2010

Beethovens Sinfonien: Bonn gegen Wien

21.12.10
Von Bernhard Hartmann
General Anzeiger


Bonn. Es ist ein bisschen der Kampf zwischen David und Goliath, wenn die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen und die Wiener Philharmoniker gegeneinander antreten, um Beethovens neun Sinfonien zu präsentieren.

Hier schwingt der drahtig schlanke Paavo Järvi den Taktstock, dort steht der hünenhaft massige Christian Thielemann am Pult; hier bietet die in jeder Sinfonie andersfarbig ausgeleuchtete Bonner Beethovenhalle die Kulisse für Aufführung und Aufnahme, dort der Goldene Saal des Wiener Musikvereins. Erschienen sind beide Zyklen jetzt als DVD-Box. Es sind freilich nicht nur solche Äußerlichkeiten, die den Unterschied ausmachen. Aber sie passen zum musikalischen Ergebnis.

Als Paavo Järvi 2004 künstlerischer Leiter der Deutschen Kammerphilharmonie Bremen wurde, fand er ein Ensemble vor, das seinen Vorstellungen von einem Beethoven-Klang ganz nahe war: Man orientierte sich mit behutsamem Einsatz alter Instrumente und kleiner Besetzung durchaus am Originalklang der Beethoven-Zeit. Mindestens ebenso wichtig aber ist die unbedingte Leidenschaft der Beteiligten. Wenn die Kamera an den Musikern vorbeifährt, liest man in jedem Gesicht: "Das hier ist unser Projekt!"

Järvi und das selbstverwaltete Orchester, das seit Jahren eine Residenz beim Beethovenfest innehat, haben ihren Beethoven wachsen und reifen lassen. In ungezählten Konzerten rund um den Globus und mit einem bei Sony erschienenen, hochgelobten CD-Zyklus, der 2009 mit der neunten Sinfonie vollendet worden war. Die Präzision, mit der sie nun bei den live in der Beethovenhalle mitgeschnittenen Bonner Konzerten des vergangenen Jahres etwa das atemlos virtuose Finale der vierten Sinfonie spielen, wirkt auch am Bildschirm und vor den heimischen Boxen absolut spontan und mitreißend.

Järvi orientiert sich mit seinen Tempi an Beethovens originalen eigenen Metronomangaben. Eine vor allem bei den Vertretern der romantischen Tradition nicht ganz unumstrittene Vorgehensweise. Sein Kollege Kurt Masur sagte erst vor einigen Tagen während seines Bonner Meisterkurses, dass Beethovens eigenes Metronom wohl sehr ungenau gewesen sei und man die Tempi stets etwa 20 Prozent geringer ansetzen müsse. Auch Järvi hat sich dazu einmal geäußert: "Beethoven war zwar taub, aber nicht doof", meint der estnische Dirigent.

Er sieht die teilweise radikalen Tempi durchaus in Übereinstimmung mit Beethovens gesamtem Kunstwollen, das nie sich im Mainstream bewegt. Christian Thielemann setzt sich da ganz souverän über die überlieferten Zahlen hinweg, orientiert sich an Beethovens ausgeschriebenen Tempobezeichnungen in den Partituren und am Charakter der Musik, wie er ihn empfindet, überlegt jedes Mal neu, was in einem bestimmten Kontext Allegro, oder was Adagio bedeutet. Inspiration ist für ihn ein wichtiges Wort.

Wie man in der fünften Sinfonie erleben kann, muss dies nicht heißen, dass die Tempi grundsätzlich langsamer sind als bei Järvi. Aber Thielemann achtet sorgsam darauf, die Philharmoniker nie bis an die Grenze zu führen. Dieses Orchester will immer schön klingen, und bei ihm darf es das auch. Beide DVD-Zyklen bieten eine Fülle an Zusatzmaterial. Der Bonner Zyklus enthält einen Dokumentarfilm von Regisseur Christian Berger, der Orchester und Dirigent bei den Proben in Bremen und Bonn begleitet. Die Kamera ist auch dabei, wenn sie am Rhein entspannen oder wenn eine Bratschistin den Bonner Geigenbauer Peter Greiner aufsucht und um Hilfe bittet.

Ausführlich reden Musiker und Dirigent dabei über ihr spannendes Projekt. In der DVD-Edition der Wiener Philharmoniker sprechen nur der Dirigent und der Münchner Kritikerpapst Joachim Kaiser. Man widmet sich sich jeder Sinfonie gut eine Stunde lang. Das ist vor allem unterhaltsam. Man erfährt viel über Kaisers Beethoven und viel über Thielemanns Beethoven. Sie verstehen und deuten die Sinfonien aus einer sehr romantischen Tradition, etwa wenn sie die Musik danach abklopfen, welche Ideen sich später bei Wagner, Mahler oder Pfitzner wiederfinden.

Im Ergebnis wirkt Järvis Beethoven aufregender und auch authentischer. Nicht ohne Grund hören viele Kritiker in seinem Zyklus den Beethoven des 21. Jahrhunderts. Auch in der Musik ist David gegen Goliath eben nicht ganz chancenlos.

http://www.general-anzeiger-bonn.de/index.php?k=loka&itemid=10003&detailid=827371&bid=1021629

Monday, December 20, 2010

Alchimie

Par Christian Merlin
Le Figaro
14/12/10

Pourquoi certains orchestres ont-ils le vent en poupe quand d'autres marquent le pas? Pour être plus précis: pourquoi l'Orchestre de Paris engrange-t-il triomphe sur triomphe, quand l'Orchestre national de France et l'Orchestre philharmonique de Radio France évoluent en dents de scie? Conjonction de facteurs difficile à démêler, un peu comme pour les équipes de football. La qualité des musiciens n'est pas suffisante: le collectif dépasse tellement la somme des individualités, que les mêmes instrumentistes peuvent passer de l'excellence à la médiocrité en moins de temps qu'il ne faut pour le dire. Les conditions pour que l'alchimie fonctionne? Une dynamique de groupe, des musiciens confiants et fiers d'appartenir à leur orchestre, un directeur musical incontestable, une administration responsable et inventive, une identité artistique définie, un lien de fidélité avec le public. Depuis l'arrivée de Paavo Järvi, on sent chaque semaine les musiciens concentrés et investis, désireux de puiser sans réserve dans un potentiel qu'ils souffraient de voir mal exploité ces dernières années. Avec 4500 abonnés, ils ont reconquis un public et le résultat est là. Les concerts sont tous plus brillants les uns que les autres, sans se ressembler puisque David Zinman fut capable d'obtenir transparence et légèreté d'un orchestre que Järvi fait sonner puissant et compact.

Depuis septembre, les deux orchestres de Radio France n'ont pas toujours été à la même fête. On a trouvé le National flamboyant et motivé dans la Cinquième de Mahler avec Daniele Gatti, mais éteint dans Schumann et prosaïque dans Verdi avec le même, morose dans Brahms avec Hartmut Haenchen. À la recherche d'un successeur à Myung-Whun Chung, qui fête ses dix ans à sa tête, le «Philhar» a brillé avec Inbal, mais ses prestations avec Eötvös ou Foster ont confirmé la tendance à une sonorité standardisée, revers d'un niveau technique très affûté. Irrégularité dans la qualité qui s'accompagne de salles trop souvent clairsemées. Avec sa structure associative, l'Orchestre de Paris serait-il plus souple que la lourde machine de Radio France? Avec l'extraordinaire force de frappe du service public, les deux orchestres de la Maison ronde devraient jouer un rôle moteur, avec pour chacun une identité qu'il n'est pas toujours facile de repérer. Les musiciens sont les premiers à vouloir être fiers de leur magnifique outil. Souhaitons qu'ils soient portés par une politique ambitieuse et cohérente en termes de programmation et de communication. Le paysage musical parisien a tout à y gagner.

http://www.lefigaro.fr/musique/2010/12/14/03006-20101214ARTFIG00469-alchimie.php

Mozart to Stravinsky: CSO, Hahn Shine

Mary Ellyn Hutton
MusicInCincinnati.com
December 19, 2010

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This weekend’s Cincinnati Symphony concert at Music Hall (Dec. 17 and 18) had “special” written all over it.

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Paavo Järvi
It marked the return of music director Paavo Järvi to the podium after a three-month absence, a guest appearance by one of today’s certified stars, violinist Hilary Hahn, and a delectable program of chamber-sized repertoire.

Indeed, the Cincinnati Symphony became a chamber orchestra, a welcome guise that demonstrated the flexibility of the orchestra, as well as the extraordinary talent that dwells within it. With members of the CSO playing concurrently for Cincinnati Ballet’s “Nutcracker” at the Aronoff Center, it was an illustration of the value of a fine orchestra and the multiplicity of ways in which it can serve a community.

Multi-Grammy winner Hahn, one of the finest violinists before the public today, performed Mozart’s Violin Concerto No. 5 in A Major -- called the “Turkish” for its colorful Turkish-flavored episode in the final movement. With a complement of 25 strings plus pairs of horns and oboes, ensemble was perfect, a word that also begs to describe Hahn's exquisite playing.

The balance of the program was three works for chamber orchestra, Bartok’s 1939 Divertimento for strings, Benjamin Britten’s “Simple Symphony” and the Suite from Stravinsky’s music for the ballet “Pulcinella.” All were performed completely in front of the stage's double proscenium arch, with the acoustical towers aligned horizontally behind them for a “close-up,” intimate experience (at least to the extent the huge hall allows).

Winsome in a long, sea-blue gown, Hahn, 31, was every inch a star. But her true greatness lay in her consummate musicality. Allied with Järvi and the CSO, she presented a classically refined performance, full of detail and nuance, always at the service of the composer. If one may fumble for a metaphor, the music was the aural equivalent of a piece of finely-painted, classic sculpture.

Hahn played with a bright, smooth tone, utilizing tight bowing and tasteful vibrato. Interaction with the CSO was pinpoint precise, and the winds added a layer of great beauty, as in the outer movements where her sound blended with principal oboist Dwight Parry's in some ravishing, jewel-like moments.

Her cadenzas exhibited grace as well as virtuosity. They were like small essays, spun with grace, polish and in the second movement, supple double stopping. She, Järvi and the CSO put lots of zing into the Turkish episode in the finale where the cellos and double basses relished playing rhythmic accents with the wood of their bows.

Responding to the crowd’s ovation, Hahn performed encores by Bach, the Sarabande (Friday) and Bouree (Saturday) from his Partita in B Minor for violin solo. (For Saturday’s audience, she donned a Santa Claus cap before returning to the stage for her encore.)

Järvi opened the concert with Bartok’s Divertimento, a work written on the cusp of World War II during a special moment carved out for him by conductor/patron Paul Sacher at a retreat in the Swiss Alps. In three movements, it is modeled on the baroque “concerto grosso,” i.e. with a solo quartet playing against a larger ensemble. Hungarian folk flavor abounds, particularly in the outer movements. The central Adagio, however, was filled with pain, even horror, as ominous trills and hammer blows intruded on the stillness of the music (premonitions of the conflagration to come are read into this).

CSO principal players excelled in the demanding work, which, particularly in the Allegro finale, is filled with rapid exchanges. Järvi played his hand beautifully at the end, which alternates pizzicato with rushing figures, leading to a fortissimo conclusion.

Britten’s “Simple Symphony” belies its title, for, like Bartok’s Divertimento, more resides in it than would be apparent from such a designation. It is short, often sweet and perky – the pizzicato second movement was a delight – but the slow movement, “Sentimental Saraband,” ached with something more. Often heard separately, the music is heart-rendingly beautiful, suggesting the composer’s deep feelings of nostalgia (the work is built on compositions he wrote as a child). Järvi led it heart-on-sleeve with great tenderness. By contrast, he brought out all the prankishness and good humor of the other three, with plenty of boisterousness in “Boisterous Bouree” (when does it end, really?), playfulness in “Playful Pizzicato” (is that a big guitar or what?) and frolic in “Frolicsome Finale” (with some conductorial choreography to boot).

Stravinsky’s “Pulcinella” Suite called upon the individual and corporate virtuosity of the CSO. The work is drawn from his music for Serge Diaghilev’s 1920 ballet “Pulcinella” based on the Neapolitan commedia dell’arte, with Pulcinella (also known as Punch) tormenting ladies and gentlemen alike with his amorous mischief. It is a brilliant and challenging score (audition material for many an instrumentalist) and called for playing to match. Like Bartok’s Divertimento, it is written in concerto grosso style and was the first of Stravinsky's great neo-classic works.

Less was more here, with an orchestra of 42, including a “concertino” of five strings (two violins, viola, cello and double bass). It was a glory day for the CSO winds, as well, all of whom had moments to shine: Parry in the lovely Serenata; principal flutist Randolph Bowman in the Gavotta; and principal bassoonist William Winstead, also in the Gavotta (second variation), where he was joined in a taxing sixteenth-note accompaniment by bassoonist Hugh Michie. Trombonist Cristian Ganicenco had some of the best lines of the evening in the comical Vivo, where he was joined in some delightful solos by principal bassist Owen Lee. As for concertmaster Timothy Lees and the other CSO principals -- violist Christian Colbert, cellist Ilya Finkelshtyn and violinist Kun Dong filling in for Gabriel Pegis -- they shone everywhere.

No one seemed to have more fun than Järvi, who brought the Finale of the Suite to an end with an airy tune, begun in the flute, which gave way to raucous rhythmic repetitions and an emphatic sign off.

Saturday, December 18, 2010

Hahn wows CSO audience with violin skill

by Janelle Gelfand
Cincinnati Enquirer
December 17, 2010

Hilary Hahn is, quite simply, one of America’s brightest stars.

On Friday, the violinist performed Mozart with the Cincinnati Symphony Orchestra, and you couldn’t help but smile through her performance. It was not because of her effortless technique or the gorgeous tone she projected from her violin. There was a genuine, unaffected quality about her music making that made her performance of Mozart’s “Turkish” Concerto one of sheer joy.

Paavo Järvi was back in town for an inventive program designed for small orchestra. (The other half is playing Cincinnati Ballet’s “Nutcracker” this weekend.) Bartok’s Divertimento for String Orchestra, Britten’s Simple Symphony, Op. 4, and Stravinsky’s Suite from the ballet “Pulcinella” allowed the strings and orchestral soloists to shine.


But it was also interesting to hear this performance in a new configuration being used, which places the orchestra closer to the audience. The presence of sound was remarkable.

Hahn, 31, a native of Lexington, Va., first picked up a violin at age 3. She has been touring for half of her life, released a dozen recordings, won fistfuls of awards, including two Grammy Awards, two composers have written concertos for her and she has even appeared on “The Tonight Show with Conan O’Brien.”

That’s impressive enough. But then she picks up her violin, and projects the big, effortless, golden sound that is uniquely hers. Mozart’s Concerto No. 5 in A Major, nicknamed “Turkish” for its finale, was an ideal vehicle for her artistry.

She was animated in her performing, stepping into her phrases as she played, and communicating easily with Järvi and the orchestra, as well as with her listeners. The first movement was ebullient, and she found character in every phrase.

The violinist’s cadenzas, one in each movement, were searching and full of imagination, several times reaching into the stratosphere with pristine intonation. Hahn approached the slow movement, one of Mozart’s most beautiful, with purity of tone and occasionally, a glimpse of old-world romantic style.

Järvi and the orchestra made excellent partners, echoing the gentle beauty of the slow movement, and providing a sizzling Turkish march in the finale.

The enthusiastic response from the Music Hall audience resulted in encore: J.S. Bach’s Sarabande from the Suite in B Minor, a profound performance played with mesmerizing beauty.

For the orchestra, Stravinsky’s neoclassical Suite from “Pulcinella,” which concluded, was a tour de force. The work, in nine movements, was bursting with inventiveness – a mark of Järvi’s tenure here for nearly a decade.

The orchestra performed superbly and soloists made fine contributions, including oboist Dwight Parry’s nuanced phrasing in the gentle “Serenata,” the heroic efforts of bassoonist William Winstead, and the showmanship of principal bass Owen Lee.

Järvi led it all with wit, bringing out unexpected details and keeping the music buoyant. His feeling for color and atmosphere made it a magical performance.

He opened with Bartok’s Divertimento, not performed by the CSO since 1970. The work for strings uses a group of orchestral soloists in concerto grosso style. Rich in folk tunes and rhythms, it was written on the eve of World War II, and includes a mournful Adagio.

After some initial unevenness, the orchestra responded with vivid playing. The conductor went for an earthy quality in the rhythmic finale, which included slapping strings and a rhapsodic cadenza for concertmaster Timothy Lees.

The second half included the subscription premiere of Britten’s cheerful Simple Symphony, evoking childhood tunes. I’ve never heard so much dynamic contrast in an all-pizzicato movement, as in the piece’s “Playful Pizzicato.”

Bruckner: Sinfonie Nr. 9 Review

by Blair Sanderson
All Music



Paavo Järvi is not noted primarily as a Bruckner conductor, but this 2008 performance of the Symphony No. 9 in D minor with the Frankfurt Radio Symphony Orchestra promises great things to come if he chooses to record the other symphonies with as much expressive depth and personal connection. Järvi often takes considerable liberties in conducting the Romantic repertoire, and his elastic rubato sometimes seems too loose, yet it works rather well here and seems to open up Bruckner's monumental harmonic rhythms and heavy structures to a more flexible and freer interpretation. Granted, the Symphony No. 9 is still one of Bruckner's weightiest works, and it is many times rendered as if it is carved in granite, so ponderous are its fanfares and dense its orchestration. Yet Järvi draws out a fluid and evenly paced performance from the Frankfurt orchestra, and the overall feeling of the music is of transparency, smoothness, delicacy, and radiance, traits that are seldom associated with this piece, but should be. The first movement retains its gloomy depths and elegiac lyricism, while the scherzo is still menacing in its hammered dissonances, and the Adagio keeps its air of mystery and majesty. But Järvi has given this elevated symphony a more human dimension, and through the rapport he has developed with his musicians, he communicates more intimately and warmly than one might expect in this massive valedictory work, which Bruckner dedicated to God. Thanks to RCA's terrific DSD recording, this is one of the best sounding Ninths to appear in ages, and this hybrid SACD is compatible with conventional compact disc and super audio players. Highly recommended.

Thursday, December 16, 2010

Junges Konzert / hr-Sinfoniekonzert mit Janine Jansen und Paavo Järvi

09./10.12.2010 | Frankfurt | Alte Oper:
»"Eine hochmusikalische Glanzleistung ..." (FAZ)«



"Chefdirigent Paavo Järvi und das hr-Sinfonieorchester haben sich jetzt an das gewaltige Orchesterwerk "Amériques" von Edgard Varèse gewagt. ... Im wahrhaft riesigen Schlagzeugensemble des Orchesters finden sich auch Windmaschinen und - besonders häufig hervortretend - eine Sirene. Überdies hat Järvi beim "Freitagskonzert" in der Alten Oper die Kontraste und Akzentuierungen noch zugespitzt bis zu spektakulär anmutenden akustischen Grenzen. ... Eine hochmusikalische Glanzleistung war an diesem Abend der halbstündige Auftritt der niederländischen Geigerin Janine Jansen, die derzeit als 'Artist in Residence' beim hr-Sinfonieorchester ist. Äußerst konzentriert, doch mitreißend lebendig und klangvoll gestaltete sie Leonard Bernsteins fünf Sätze umfassende Serenade. ... Es bietet ungeahnte Entfaltungsmöglichkeiten, die von der Solistin auch genutzt und von Paavo Järvi liebevoll unterstützt wurden.

Harald Budweg, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 14.12.2010


Das Schwierigste zum Schluss: Edgard Varèses beunruhigtes, wie von innen her überquellendes Orchesterstück "Amériques" (1920) war das zweitälteste Stück beim HR-Sinfonieorchester in der Alten Oper Frankfurt in einem Konzertprogramm, das die USA thematisch umkreiste - und das bei weitem komplexeste. … Bernsteins fünfsätzige "Serenade" (1954) ist die durchaus nicht revolutionäre Version eines romantischen Violinkonzerts, von beträchtlicher Sentimentalität und binnendifferenzierter Prägnanz. Solistin Janine Jansen (zurzeit Artist in Residence beim HR-Orchester) machte das Stück zum Höhepunkt des Abends mit ihrem feinen, singenden Ton, ihrer sensiblen Farbigkeit, ihrer zurückhaltenden Dynamik. Sie dosierte den in der Musik enthaltenen Überschwang präzise und knapp und ließ sich keinen Augenblick davon treiben, sondern wandte sich eher nach innen und ließ sich im Jugendkonzert auch von den begeisterten Beifallsbekundungen nach fast jedem Satz nicht aus dem Intensitäts-Konzept bringen.

Hans-Jürgen Linke, Frankfurter Rundschau, 11.12.2010


Janine Jansen, "Artist in Residence" beim HR, hatte sich Bernsteins "Serenade" für Orchester und Violine ausgesucht, ein zugleich wirkungsvolles und technisch anspruchsvolles Stück, das Platons "Gastmahl" zum Vorbild hat. Besonders die lebhaften Abschnitte "Phaedros" und "Sokrates-Alkibiades" brachten ein ausgewogenes Zusammenspiel des von Paavo Järvi akzentreich geleiteten Orchesters und der niederländischen Geigerin zur Geltung. Die Wiedergabe des Werks (1954) bestach durch die präzise Ausleuchtung seiner klanglichen Nuancen, wobei immer wieder ein sehr präsenter und kraftvoller Geigenton Jansens zu bestaunen war.
Begonnen hatte der einzig der amerikanischen Musik gewidmete Abend ("Junge Konzerte") ebenfalls mit Bernstein. Dicht und temperamentvoll ließ das Orchester die drei Tanzepisoden zu "On the Town" erklingen, auf seine Streicher konnte sich Maestro Järvi wieder verlassen. Nach der Pause Charles Ives' "Unanswered Question" sowie Edgar Varèses "Amériques": Beide Werke standen in großem dynamischen Kontrast zueinander. Das in sich gekehrte Brüten Ives über die Antwort auf die Frage nach dem Sinn des Daseins wich der großformatigen Darstellung Varèses vom Großstadttreiben in New York, einschließlich Alarmsirenen, Pistolenschüssen, Autogehupe und Menschengewimmel. Man plünderte den Instrumentenfundus und war dieser gewaltigen dynamischen Aufnahme bestens gewachsen.

Matthias Gerhart, Frankfurter Neue Presse, 11.12.2010


Aschaffenburger Stadthalle: Begeisternde musikalische Visionen aus Amerika mit dem HR-Sinfonieorchester und Geigerin Janine Jansen:
Ohne sichtbares Vorzählen stürzen sich der dynamische Dirigent Paavo Järvi und sein fantastisch aufspielendes Orchester in die drei Tänze, die Leonard (»Lenny«) Bernstein (1918 bis 1990) aus seinem ersten Musical »On the town« 1945 zusammengestellt hat. Das Sinfonieorchester wird zur Big-Band, die tänzerische, vor rhythmischem Elan überschwappende Musik reißt mit, und an der wortlosen, aber sichtbar heiteren Kommunikation zwischen dem ersten Bratschisten und dem Cellisten sieht man, welchen Spaß die Musiker dabei haben. ... Blut- und glutvoll präsentiert sich Bernsteins »ernsthafteres« Werk, die 1954 entstandene »Serenade«, die eigentlich ein Violinkonzert ist, das in der holländischen Geigerin Janine Jansen eine phänomenale Interpretin gefunden hat. Mit jeder Faser ihres Körpers geht sie mit der Musik mit. Wenn sie nicht spielt, lauscht sie aufmerksam, die musikalischen Energieströme kriechen förmlich in sie hinein und lassen sie beben; wenn sie spielt, ist sie geballte musikalische Präsenz.
... Als gewaltiges Klangexperiment, als Erkundung des gesamten Klanguniversums entpuppt sich »Amériques« des in Frankreich geborenen Wahlamerikaners Edgar Varèse (1883 bis 1965). ... Dieser musikalischen Welt eignet etwas Gewalttätiges. In jedem Zuhörer wird ein anderer innerer Film ablaufen: die Stadt als alles verschlingender Moloch oder das Bild einer unkontrollierbar gewordenen Maschine, die auf einen Abgrund zugeht. Und doch ist da einer, der standhält: Paavo Järvi, der Dirigent, der große Organisator des Ganzen, der mit stoisch ruhigen Armbewegungen Takt und Einsatz vorgibt. Das Werk ist eine Herausforderung an Musiker und Zuhörer: Wenn Musik existenziell ist, so darf sie schon auch mal weh tun.

Werner Ziegler, Main-Echo, 13.12.2010

http://www.hr-online.de/website/rubriken/kultur/index.jsp?rubrik=37844&key=standard_document_40344501

Wednesday, December 01, 2010

Paavo Järvi Beethoveni-esitused on saadaval DVD-l

Priit Kuusk
uudised.err.ee
30.11.10

Dirigent Paavo Järvi laialt tuntuks saanud interpreteeringud Beethoveni sümfooniatest eeskätt Deutsche Kammerphilharmonie’ga on nüüd ilmunud ka selle orkestri DVD-l.

Kuigi Paavo Järvi on oma nägemust Ludwig van Beethoveni sümfooniatest, esmajoones orkestriga Deutsche Kammerphilharmonie Bremen (DKB) tutvustanud ka praegu käival Jaapani turneel, on need eriliste sündmustena teada Beethoveni sümfooniate koguettekannetest rahvusvahelisel festivalil Beethoveni sünnilinnas Bonnis, samuti Salzburgi suvefestivalil, muusikapidustustel Varssavis ning mõne sümfoonia kaupa veel paljudes teisteski tuntud saalides.

Beethoveni sümfooniate plaadistuste eest on Paavo Järvi saanud Saksa Heliplaadikriitikute auhinna, ta valiti Saksamaa preemiate sarjas Echo Classics aasta dirigendiks 2010 (ka seal Beethoveni Viiulikontserdiga).

Uus, novembrikuul müügile tulnud neljast DVD-st koosnev komplekt on Beethoveni projekti (Das Beethoven-Projekt) lõppdokumendina unikaalne väljaane, millist pole Saksamaal Eesti dirigendi käe all esitatud muusikast kunagi varem ilmunud. Pidagem silmas veel seda, et rohked tunnustused ja tähelepanu on tulnud Saksamaalt ja Austriast, kus Beethoveni muusika on tõeliselt omane, tuntud ja teatud juba iga saksa keelealal elava inimese jaoks.

DKB koosseisu 40 muusikut esitasid Paavo Järvi juhatusel traditsioonilisel Beethoveni festivalil Bonnis 2009. aasta suvelõpul Beethoveni kõik üheksa sümfooniat nelja päeva kontsertidel. Nüüdsel DVD Box-il on kolmel DVD-l kõik sümfooniad kokku 358 minuti ulatuses, neljas DVD on projekti dokumentaarium (109 minutit – film neljas osas, näidatud ka Deutsche Welle TV-s oktoobris), mis avab nende sümfooniate ettevalmistuse ning mängimise n.ö argipoole nii orkestrantide kui dirigendi käsitluses. DVD Boxi on välja andnud Sony Music.

Beethoven-Projekti raames salvestati mitme aasta jooksul kõik Beethoveni sümfooniad esmalt firma Sony CD-dele ning heli- ja videosalvestus Bonnis on muusikasündmusena juba võitnud niisugused tunnustused, nagu preemia "Creation" konkursil "Eyes and Ears Awards 2010" Münchenis, preemia "Best Soundtrack" Rhode Islandi rahvusvahelisel filmifestivalil 2010 USA-s ning Cincinnati rahvusvahelise filmifestivali (USA) auhinna "Audience Award for Best Documentary Feature," mis on samuti tänavune saavutus.

DKB on kutsutud aga 2011. aasta Beethoveni festivali resideerivaks orkestriks.

Paavo Järvi ise on aga Cincinnati Sümfooniaorkestri muusikadirektorina pälvinud äsja veel ka Emmanuel Community Center Triumph Award’i kui Cincinnatiga seotud väljapaistev persoon. See auhind antakse Cincinnatis talle üle uue aasta veebruarikuu algul.