Tuesday, December 27, 2011

Paavo Jarvi/ Deutsche Kammerphilharmonie Bremen - Beethoven Symphonies 1-9

Diverse vinyl.com

Limited to Only 999 Numbered Copies!
This Numbered, Limited Edition Deluxe Box Set features 9 LPs pressed on 180 Gram Virgin Vinyl!
Cut by Hendrik Pauler and Pressed at Pallas in Germany
ORDER TODAY FOR CHRISTMAS DELIVERY! VERY LIMITED STOCK!



This is really like the good old days – a new complete Beethoven cycle on records!
Of course, Andreas Spreer also had several Beethoven symphonies pressed on LP for Tacet (each of which is also worth recommending), but now all nine are available in a high-quality box with a sturdy plastic slipcase. Inside are LPs which have been impeccably pressed by Pallas on 180-gram vinyl and a lavish, large-format 32-page booklet. In other respects as well, everything is of the very best quality. The distinguished Polyhymnia team around Jean-Marie Geijsen did the original ighresolution digital multichannel recordings and the editing. The stereo SACD mix –
outstanding, by the way – was not simply used for the analog master, however.
Instead, Ralf Koschnicke of the Duisberg audiophile label Acousence remixed the multitracks on the analog level. The press matrices were made by none other than Hendrik Pauler at Pauler Acoustics, in the studios of his father, Günter, also committed to absolutely superb sound. It was worth the expenditure. The awardwinning recordings, dating from 2004 to 2008, sound overwhelmingly good. Only the best SACD players (if any) can produce such a colorful sound – both consistently harmonic and discriminatingly dispersed. Such bounding dynamics, dazzling
precision, touching charm, radiant brilliance – even vinyl skeptics get teary-eyed here. The fact that Estonian conductor Paavo Järvi is also a trained percussionist is clearly audible in several rapidly pulsating, brisk movements. The fact that he has inherited a feeling for effects without sensationalism from his father, Neeme, is obvious from several thrilling sforzati and electrifying climaxes. And finally, the fact
that, in addition to all of that, he also has a fine sense for subtle nuances is impressively demonstrated, not only in the softest passages of the slow movements. Every bar makes clear how outstanding the 40 musicians of the Deutsche Kammerphilharmonie Bremen are. All in all, sensational!
http://diversevinyl.com/news.php?id=cff23f1796dca8edba945651617ab8a3

Monday, December 19, 2011

Järvi und seine Bremer nehmen sich Schumanns an

TLZ.de
Wolfgang Hirsch
17.12.2011

Wenn musikalische Intelligenz das wichtigste Kriterium für die Qualität eines Klangkörpers ist, muss man dieses Gespann in einer imaginären Weltliga weit oben einordnen: die Deutsche Kammerphilharmonie und ihren Musikdirektor Paavo Järvi.

Die Es-Dur- und B-Dur-, also die "Rheinische" und die "Frühlings"-Symphonie des Zwickauers mag man gemeinhin für romantische Programmsymphonik halten, Järvi & Co. aber postulieren ihre organische Geschlossenheit und strukturelle Selbstbehauptung als absolute Musik. Da wird kein pastoses Stimmungsgemälde zelebriert, sondern ein empfindsamer, genial-fiebriger Geist erhält die ihm zustehende, klassische Souveränität geschenkt. Natürlich kann da, wer mag, Schumanns Jubel über die Ankunft in Düsseldorf erkennen. Das bringt ja schon das euphorisierende Thema im Kopfsatz mit sich. Järvi geht es indes mehr um dessen minutiöse, durchaus mit aller Delikatesse variationsreich durchdachte Verarbeitung, und mit diesen röschen, rhythmisch herrlich durchpulsten Tempi entspinnt sich ein durch und durch cleverer dramatischer Aufbau. Historisch korrekt - dem teils mit Militärmusikern besetzten Klangkörper entsprechend, den Schumann vorfand - exponiert der Maestro seine brillanten Blechbläser über einem filigran, aber homogen gewirkten Streicherfundament.

Ähnlich wie mit seiner letzten verhält es sich mit Schumanns erster Symphonie. Da ist kein hormonell berauscht Suchender unterwegs: Wie dieser Tonschöpfer in vermeintlicher Umständlichkeit, tatsächlich ingeniöser Variabilität seine Themen durchführt, steht er seinem biedermeierlichen Altersgenossen, dem frühgereiften Mendelssohn in nichts nach. Und im sich so heiter entfaltenden Finale, dem von Järvi wörtlich genommenen Allegro animato e grazioso, erleben wir auch, welch grüblerische Abgründe sich über einer - geringfügig gedehnten - Generalpause öffnen können. Järvis Bremer Interpretation entpuppt sich spätestens beim zweiten Anhören als moderne Schumann-Referenz mit klugem Konzept und - bei aller solistischen Kompetenz - wunderbar kompaktem Klangbild. Und plötzlich steht das Vermächtnis des Komponisten da wie ein Fels in der Musikgeschichte.

http://www.tlz.de/startseite/detail/-/specific/Jaervi-und-seine-Bremer-nehmen-sich-Schumanns-an-140910094

Saturday, December 17, 2011

Deutsche Kammerphilharmonie plant im nächsten Jahr 76 Konzerte

nachrichten.t-online.de
15.12.2011

Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen plant für das kommende Jahr weltweit 76 Konzerte. Zu den Höhepunkten zählen die Reisen des Orchesters mit Dirigent Paavo Järvi nach Österreich und Polen, sagte Hans Otto, Leiter künstleriche Planung der Deutschen Kammerphilharmonie, am Donnerstag in Bremen. Das Orchester trete mit dem kompletten Schumann-Zyklus beim Beethovenfest in Warschau und im Wiener Konzerthaus auf. Den Etat für das kommende Jahr bezifferte Otto mit rund fünf Millionen Euro.

"Das Orchester wird sich auch 2012 weiter intensiv mit Robert Schumann und seinen vier Sinfonien beschäftigen", sagte Järvi. Nach Auftritten in Japan, Kanada und Russland in den vergangenen beiden Jahren habe das Orchester seinen eigenen Weg mit Schumann gefunden, betonte der Dirigent. Er kündigte in diesem Zusammenhang zwei weitere CD-Veröffentlichungen mit jeweils einer Sinfonie und einer Ouvertüre an. Zudem werde es wie bei der früheren Beethoven-Interpretation einen dokumentarischen Schumann-Film geben.

Der kommerzielle Erfolg des Beethoven-Projekts könne mit Schumann wohl nicht wiederholt werden, sagte der Dirigent. Er fügte hinzu: "Wir müssen auch künstlerisch denken, nicht nur kommerziell."

Kammerphilharmonie-Geschäftsführer Albert Schmitt gab bekannt, dass Järvi mindestens bis 2014 Dirigent und künstlerischer Leiter des Orchesters bleibe. "Diese Beziehung ist etwas ganz Besonderes, es ist eine Freundschaft", sagte Järvi dazu.

Ein weiterer "absoluter" Höhepunkt ist 2012 nach Angaben von Otto das Opernprojekt "La clemenza di Tito" unter Leitung des Dirigenten Luis Langrée. Die konzertante Oper werde in Dortmund, Bremen, London und Paris aufgeführt. Darüber hinaus stehen auf dem Konzertkalender eine Europatournee mit Werken von Carl Philipp Emanuel Bach, Ludwig van Beethoven, Joseph Haydn und Franz Schubert sowie als "Jubiläumsgeschenk" vier Premieren-Abokonzerte unter der Leitung von Järvi in der Bremer Glocke. Die Zahl der Abonnenten ist den Angaben zufolge in den vergangenen 20 Jahren von 400 auf 4000 gestiegen.


http://nachrichten.t-online.de/deutsche-kammerphilharmonie-plant-im-naechsten-jahr-76-konzerte/id_52421916/index?news

Järvi Saksamaal

Eesti Päevaleht
09. detsember 2011
Järvi Saksamaal
Paavo Järvi.Rauno Volmar (EPL arhiiv)

Detsembrikuu on dirigent Paavo Järvile töine. Kuu alguses viibis taktikepiviibutaja kontserditurneel Aasias, et koos Orchestre de Paris’ga anda kaks kontserti Sŏulis.

7.–11. detsembril võib Järvit näha aga Frankfurdi raadio sümfooniaorkestri ees dirigeerimas Berliinis, Frankfurdis ja Kölnis. Kavas on Richard Straussi „Till Eulenspiegel”, Mendelssohni viiulikontsert, solistiks Hilary Hahn, ja Nielseni kuues sümfoonia. Paavo Järvi viimased ülesastumised sel aastal toimuvad 14., 16. ja 17. detsembril koos Deutsche Kammerphilharmoniega Bremenis. EPL

http://www.epl.ee/news/kultuur/jarvi-saksamaal.d?id=62994772

Sunday, December 11, 2011

Il «Requiem» di Fauré: liquido, delicato, rarefatto

Archiviostorico.com
27 novembre 2011
Girardi Enrico

Non sarà il disco più adatto per queste settimane che precedono il Natale, ma ciò nulla toglie al valore di questa registrazione che Paavo Järvi ha effettuato con l' Orchestre de Paris riproponendo il liquido, delicato, rarefatto, onirico Requiem di Gabriel Fauré - autore che va scomparendo dai cartelloni sinfonici - insieme con tre pagine per coro e orchestra ( Cantico de Jean Racine , Super flumina Babylonis e la splendida Pavane ) e la Elégie per cello e orchestra. Ascoltata superficialmente sembra musica vaga, impalpabile, d' atmosfera. Ma quanta classe, eleganza e cultura la attraversa: qualità che l' esperto Järvi sa veicolare senza tuttavia tralasciare il nerbo e il vigore drammatico che pure occorrono. Molto bene inoltre i solisti Jarousski, Goerne e il violoncellista Picard. E. Gir. RIPRODUZIONE RISERVATA

http://archiviostorico.corriere.it/2011/novembre/27/Requiem_Faure_liquido_delicato_rarefatto_co_9_111127070.shtml

Järvi in command at Paris post

The Korea Times
12-06-2011
By Do Je-hae

Conductor Paavo Jarvi leads the Paris Orchestra during a rehearsal at the Seoul Arts Center, Friday / Courtesy of Credia
Estonian-American conductor Pavvo Jarvi left the Cincinnati Symphony after a decade to fill some big shoes in Paris this year.
The position of music director at the “Orchestre de Paris” (hereafter Paris Orchestra) had been occupied by such greats like Herbert von Karajan, Sir Georg Solti and Daniel Barenboim.

The 49-year-old musician brought the top French orchestra to Seoul last week for two programs consisting of mostly French and Russian music. Jarvi chose music by two of the most revolutionary composers in classical music, such as Hector Berlioz and Igor Stravinsky.

The first program was performed Friday at the Seoul Arts Center, featuring “Fantastic Symphony: An Episode in the Life of an Artist in Five Parts” by Berlioz. A program symphony written in 1830, it is one of the representative pieces of the early Romantic period. It has been rarely staged here despite its huge popularity.

The following concert on Saturday was centered on Stravinsky’s ballet music “Petrouchka,” a story of a Russian traditional puppet composed in 1910.

Korean pianist Paik Kun-woo was the soloist, playing concertos by Schumann and Ravel.

The orchestra’s brass section was particularly explosive, mixed with gorgeous oboes and bassoons. The strings were dynamic and detail-oriented at the same time. During the Sibelius encore piece “Valse Triste,” the audience was awe-struck by the strings’ captivating pianissimo. After Bizet’s “Farandole” as the final piece of the Saturday concert, many in the audience rose to their feet.

What was most interesting to see was how Jarvi has achieved such close rapport with this orchestra in such short time.

During one of the curtain calls Saturday, the members declined to get up when directed by the Jarvi, so that their new music director would be the sole recipient of a roaring applause. They collectively stomped their feet, showing their affection for Jarvi who is to work with them until 2015.

The 49-year-old is a rare breed of conductors who are equipped with a total package — brilliant musicianship, exceptional conducting technique, strong leadership and star quality. He is said to be an open communicator with orchestra members.

In an interview with a French online classical music magazine (www.concertclassic.com) ahead of the concerts, Paik said Jarvi’s open-mindedness — he keeps the door to his rehearsal room wide open — is what spurs the high demand for him.

With these unique qualities, he made the Cincinnati Symphony the “Mecca of culture in the Midwest U.S.,” before leaving for Paris to focus on the Paris Orchestra this year. He already leads two other orchestras in Germany as well, making him one of the busiest conductors in Europe.

The two performances by the Paris Orchestra concluded a concert season marked by the visits of the cream of the crop ensembles, culminating with the visit of the Berlin Philharmonic in November.

Jarvi will be visiting Korea again in June 2012, with his Frankfurt Radio Symphony Orchestra for two performances of Mahler’s 5th symphony and collaboration with American violinist Hilary Hahn in Mendelssohn’s violin concerto.


http://www.koreatimes.co.kr/www/news/art/2011/12/135_100232.html