Saturday, December 19, 2015

Paavo Järvi and Baiba Skride join the RCO for great Britten and Ravel

bachtrack.com
Olga de Kort
16/12/2015


Paavo Järvi
© Ixi Chen



A debut and a substitution in the same concert: it happens not very often that a debutant plays with another conductor than she or he has expected and already long ago counted upon. It befell the Latvian violinist Baiba Skride at her debut with the Royal Concertgebouw Orchestra in Amsterdam when the injured Andris Nelsons was replaced by Paavo Järvi. For Järvi meant a successful return to the RCO after eight years. For Skride – an unexpected chance to play Benjamin Britten’s Violin Concerto with the conductor who has already proved to be the best choice possible for this composition. Järvi’s recording with the Dutch violinist Janine Jansen made Britten’s only violin concerto tremendously popular here in the Netherlands.
Järvi has acquired much experience since his last appearance here and the Chief Conductor of the Orchestre de Paris has just been appointed chief of the NHK Symphony Orchestra in Tokyo. He took over an unchanged programme and gave Baiba Skride just enough space for her own interpretation, which sparkled from the first note to the last. She demonstrated a gentle and sophisticated sound, impeccable technique and a rhythmic and intonational flexibility of phrasing. She added just the right dose of brightness and vividness to this irresistibly fickle concerto with its remarkable changes of tonalities and moods. Skride was lyric, resolute and even pithy – as was her pizzicato. Her thrilling pianissimos deserve a special mention, as well as an impressively played cadenza which connected the various themes from the concerto's first two parts with the variations of the Passacaglia: Andante lento. In her peerless interpretation, Skride was ably assisted by the orchestra.
After the interval the Royal Concertgebouw Orchestra moved with the same ease from pure sounds and intense colored moods of Britten to Ravel. The world of classical purity, dreams, finesse and inevitable dissonance resonated in the six parts of Le tombeau de Couperin. And the world of ancient Greece, dreamed by the French painters of the 18th century, was portrayed with the brightest colours and rhythms in the second Daphnis et Chloé suite. Under the baton of Paavo Järvi, the RCO recreated this ‘choreographic symphony’ with boiling passion right up to the final “Danse générale”. These glowing performances of Britten and Ravel needed just this kind of finale to close an evening which turned out to be beyond all expectations.

https://bachtrack.com/fr_FR/review-skride-jarvi-royal-concertgebouw-amsterdam-december-2015

Järvis Mahler-Zyklus beginnt mit spannenden Interpretationen


pizzicato.lu
Remy Franck
04/12/2014

Gustav Mahler: Symphonien Nr. 1 & 2; Camilla Tilling, Sopran, Lilli Paasikivi, Mezzosopran, Frankfurt Radio Symphony Orchestra (hr-Sinfonieorchester), Paavo Järvi; 1 Blu-ray C-major 718104; Bild 16:9; Stereo & Surround; Live 2010/2012 (169') – Rezension von Remy Franck



C-major beginnt mit der Edition aller Symphonien Gustav Mahlers unter der Leitung von Paavo Järvi. Den Auftakt macht eine Videodisc mit den Symphonien Nr. 1 und 2, jeweils mit einer Einführung durch den Dirigenten. Die Erste wurde im Kurhaus in Wiesbaden, die Zweite im Kloster Eberbach aufgenommen.

Die Erste Symphonie Gustav Mahlers dirigiert Paavo Järvi ohne uns ein Aha-Erlebnis zu bescheren. Es ist eine Aufführung auf hohem Niveau, gut einstudiert, intensiv ausmusiziert, spannungsvoll, sehr demonstrativ im Hervorstreichen von folkloristischen Elementen und Naturlauten, aber neue Erkenntnisse gewinnt der Mahler-Freund hier ganz gewiss nicht.

Man missverstehe mich nicht. Die Interpretation hat nichts mit Routine zu tun, aber es fehlt ihr der Charakter des Besonderen, des Exzeptionellen, abgesehen von den letzten Minuten des Finalsatzes, der einen wirklich packt.
Auf die Aufführung der Auferstehungssymphonie waren wir besonders gespannt, denn Järvis CD-Einspielung mit dem Chor ‘Orfeon Donostiarra’ aus San Sebastian bei Virgin Classics gehört zu den Spitzenaufnahmen dieser Komposition.

Allein schon durch die zwar nicht direkt schlechte, aber doch etwas hallige Akustik des Klosters Eberbach erlangt diese Videoaufnahme nicht den hohen Grad an Erregungskraft, die die Virgin-CD hat. Dennoch bleibt noch genügend übrig von dem auf der CD direkt sensationell dynamischen und farblichen Kontrastreichtum, um durchaus ergreifende Gefühlswelten zu eröffnen, die den Zuhörer auf eine erlebnisreiche Reise durch diese Mahler-Partitur mitnehmen.

« Man wird mit Keulen zu Boden geschlagen und dann auf Engelsfittichen zu den höchsten Höhen getragen », sagte Mahler über seine Auferstehungssymphonie. Järvi macht genau das hörbar, in einer langen Folge von gewaltigen orchestralen Ausbrüchen und zartesten Strecken wunderbarster Klangseligkeit, von brutalsten Klangeffekten und kammermusikalisch feinen Passagen: Hölle und Himmel liegen hier so nahe beieinander!

Und so intelligent, so analytisch und differenzierend Paavo Järvi seinen Mahler auch dirigiert, so neuartig einiges klingt, so aufregend das Mahler-Klanggeschehen verdeutlicht wird, so sehr ist er auch mit dem Herzen dabei, so sehr lässt er uns in unserem Innersten erbeben. Entrückte Pianissimi, aufgewühlte Fortissimi, fragile Menschenstimmen, tosendes Blech, das alles wäre nichts, wäre die Musik nicht auch geistig durchdrungen.

Chor (Bayerischer Rundfunk, NDR) und Orchester (HR) sind exzellent, genau wie die sehr engagierte Mezzosopranistin Lili Paasikivi und die Sopranistin Camilla Tillingl

Der Ton ist trotz Hall in der Kirche sehr gut und direkt aufgenommen, die Bildgestaltung ist nicht besonders phantasievoll und allzu ‘Järvi-lastig’. So viel hat sich ja nicht einmal Karajan ins Bild bringen lassen…

In Mahler’s First Symphony, structure, sound and emotion are held in a good equilibrium by conductor Paavo Järvi, but except for the final minutes, the performance lacks the very exceptional momentum. The Second symphony has a lot of power, incredible delicate moments and the overall impact is just miraculous.

http://www.pizzicato.lu/jarvis-mahler-zyklus-beginnt-mit-spannenden-interpretationen/

PRESSLERS GEBURTSTAGSKONZERT

Pizzicato.lu
30/10/2015

PRESSLERS GEBURTSTAGSKONZERT
Am 29. Januar 2014 feierte Menahem Pressler seinen 90. Geburtstag mit dem ‘Orchestre de Paris’ unter Paavo Järvi. Er spielte Mozarts Klavierkonzert Nr. 23 KV 488, und niemand, der im Konzert dabei war oder sich diese Videodisc ansieht, wird Presslers Alter bestreiten. Zwei Jahre zuvor hatte er mit denselben Partnern das 27. Konzert KV 595 aufgenommen, wesentlich fähiger noch zu diversifizierender Gestaltung und auch etwas präziser als im KV 488. Hauptmerkmal beider Aufnahmen ist Presslers Kunst, Mozart in völliger Natürlichkeit poetisch werden zu lassen. Ein schönes Dokument über eine Klavierlegende, bereichert durch ein Gespräch von Pressler und Järvi über Mozart (EuroArts 20598849).


http://www.pizzicato.lu/aus-dem-notizbuch-eines-rezensenten-dvd-kurzkritiken-von-remy-franck-folge-8/

Packender Poulenc

Pizzicato.lu
23/01/2014

Francis Poulenc: Stabat Mater, Gloria, Litanies à la Vierge noire; Patricia Petibon, Choeur & Orchestre de Paris, Paavo Järvi, 1 CD Deutsche Grammophon 4791497; 3/13(64’09) – Rezension von Guy Engels



Selbst in seinen religiösen, mystisch geprägten Werken kann Francis Poulenc seinen neckischen musikalischen Humor nicht verbergen. Diese heitere Art verleiht den Sakralkompositionen eine sehr menschliche, zutiefst humane Aura, eine positive, frohe Hinwendung zum Göttlichen. Patricia Petibon schätzt diese Facette von Poulencs Musik. Das hört man in jeder Note, in jeder Phrase. Ihr unbeschwerter, erfrischender Zugang zu Poulenc, ihre stimmliche Leichtigkeit nehmen den Zuhörer mit. Petibons Interpretation ist bekenntnishaft. Sie macht sich Poulencs Demut ebenso zu eigen wie seine Leichtigkeit, dank einer stimmlichen Flexibilität und einem Verständnis für Klangfarben, die sie sich von ihrer barocken Schulung bewahrt hat. Nicht minder klangreich lässt Paavo Järvi Orchestre und den Choeur de Paris musizieren.

In her fine, light and refreshing performances Patricia Petibon matches the bright if not humorous character of Poulenc’s music. Her colorful and flexible singing is a pure delight!

http://www.pizzicato.lu/packender-poulenc/

Paavo Järvi conducts Nielsen's complete symphonies

Prestoclassical.co.uk
11/12/2015

A bumper review this week – Estonian conductor Paavo Järvi’s complete Nielsen symphonies with the Frankfurt Radio Symphony Orchestra, released to mark the 150th anniversary of the composer’s birth. Listening to these has been a mammoth task, but by no means an arduous one – some of these works were new to me and it’s been a pleasure to make their acquaintance.

Although none of his symphonies lasts much over half an hour, there are still six of them – so I hope you’ll forgive me for picking out a few particular highlights that show both Nielsen’s gift as a composer and Järvi’s as an interpreter.

Paavo Järvi

The relatively little-known First Symphony is in many ways quite Brahmsian, though already shows foretastes of Nielsen’s bold, progressive style. Järvi’s musicians respond sensitively to the soaring tutti phrases of the opening, and his wind principals start as they mean to go on with several flawlessly-executed solo passages – listen out for the striking contrary-motion chromatic scale midway through the first movement! Nielsen at his unpredictable, irrepressibly unorthodox best.

By contrast, the “Four Temperaments” symphony is fairly often performed. Its slow movement (depicting Melancholy) is one of Nielsen’s most beautiful compositions – rising to some terrifically tragic climaxes, and putting the spotlight on the glorious sound of the horn section before the cheerful Sanguine finale restores an upbeat mood.

Nielsen seems to have a particular affinity for waltz-inspired writing – several of his movements lean towards this form, for instance the first movement of the Third Symphony. This opens in chaotic mood, but after several false starts and diversions a stirring (and it must be said, extremely hummable!) waltz manages to emerge – a true Big Tune that sweeps all before it and that the orchestra audibly relish.

Symphonies 4 and 5 form something of a pair – both written under the cloud of war and both featuring fairly overt musical responses to it. The Fourth features a “duel” between two sets of timpani, placed antiphonally on either side of the stage – a truly thunderous combat which, under Järvi’s baton, with the strings shrieking away and even the trumpets struggling to make themselves heard over the din (yes, really!), has a real sense of violence to it.

The Fifth takes this idea even further with a uniquely disruptive, out-of-time cadenza for the snare drum. Towards the end of the second movement, the player is instructed in Nielsen’s own words to play “as if at all costs he wants to stop the progress of the orchestra”. It’s a striking technique, and extremely effective here – the balance of volume between the orchestra and the drummer has to be just right in order for the interruption to be invasive but not overpowering, and it’s a balance Järvi strikes well.

After these warlike works, the final symphony represents a move into the realms of anarchic humour. The bizarre, jumbled second movement for wind and percussion is particularly tricky to bring off, as the writing is quarrelsome and counter-intuitive, with little harmony or indeed melody to latch onto. It’s speculated that this is Nielsen poking fun at the musical community of his time, with various composers and schools stubbornly going their own way; at any rate, it’s certainly a disorientating experience, and it’s a relief when the strings restore some lyrical sanity in the third!

It seems a great injustice to say so little about these fascinating works. I’ve had to gloss over a lot of really glorious music – all six are very much worth listening to, and I can’t think of a better navigator than Paavo Järvi to guide the ear through Nielsen’s changing symphonic languages.

http://www.prestoclassical.co.uk/news.php?date=2015-12-11

パーヴォ・ヤルヴィ、NHK交響楽団首席指揮者就任インタビュー!

allabout.co.jp




気さくで柔和なパーヴォ・ヤルヴィ

現在最高の指揮者の一人、パーヴォ・ヤルヴィ。ドイツ・カンマーフィルハーモニー・ブレーメンの芸術監督、パリ管弦楽団の音楽監督、フランクフルト放送響(hr響)の桂冠指揮者などの名楽団のポストを持ち、恐らく現在最多ではないかという膨大な録音・リリースを行う、今最も輝いている指揮者です。そんな彼が2015年9月、日本のNHK交響楽団の首席指揮者に就任。日本での演奏が増えるということでこれは嬉しい限り。この時代に生きられたことを幸せに思い、彼に就任についての思いや今後、影響を受けた指揮者についてなど尋ねました。

http://touch.allabout.co.jp/gm/gc/460839/

Eesti Pillifond loob eesti interpreetidele võimaluse vääriliseks eneseteostuseks

Kul.ee
7.dets 2015
Esmaspäeval, 7. detsembril asutati Kultuuriministeeriumi eestvedamisel Swedbanki, Eesti Rahvuskultuuri Fondi ning maestro Paavo Järviga koostöös SA Eesti Pillifond, mille eesmärk on Eesti helikunsti toetamine ja eesti muusikute rahvusvahelise konkurentsivõime tõstmine. Koostöös erasektori ja -annetajatega soetatakse fondi 1-4 instrumenti aastas, mis antakse interpreedile rendile kuni viieks aastaks. Fondi algkapital on 200 000 eurot.



ERSO kontsertmeister Triin Ruubeli pill on üle 200 aasta vana. Foto: Kultuuriministeerium

Kultuuriminister Indrek Saare hinnangul on asutatud pillifond suurepärane näide, kuidas riik ja erasektor saavad koostöös anda kaaluka panuse eesti kultuuri arengusse. „Pillifond loob võimaluse eesti tippinterpreetidel mängida nende andele väärilistel muusikainstrumentidel, mis tõstab veelgi eesti helikunsti silmapaistvust rahvusvahelisel areenil. Mul on tõeline heameel tunnustada ning tänada pillifondi asutajaid ning kutsun siikohal kõiki missioonitundega muusikasõpru sellesse panustama,“ lisas Saar.
„Täna on suur päev Eesti kultuuriloos. Pillifond on meie muusika tulevik, instrumentalistide ja orkestrite ning heliloojate tulevik. Meil on võimalus selle fondi abil soetatud pillidel luua lisaväärtust oma kultuurilukku,“ ütles Eesti Rahvuskultuuri Fondi nõukogu esimees maestro Eri Klas.
„Swedbanki ühiskondlik tegevus toimub koostöös tugevate Eesti organisatsioonidega. Mõnikord on toimivad ühendused juba olemas, kuid oleme mitmeid kordi õla alla pannud ka uute algatuste käivitamisele, et heast ideest sünniksid Eesti elu muutvad lahendused,“ sõnas Swedbank Eesti juht Robert Kitt. „Pillifondi asutajaks tulime põhjusel, et see on suurepärane näide sektorite vahelisest koostööst ja fondi suuremahuline rahastuslik iseloom haakub meie põhitegevusega. Saame tuua sellesse era- ja avaliku sektori koostöömudelisse omaltpoolt finantsnõu ja soovitada seda raha paigutamiseks Eesti kultuuri edasikestvuse missiooni jagavate klientidega, “ lisas Kitt.
Pillifondi asutajaliige, dirigent maestro Paavo Järvi sõnul on loodud pillifond on väga vajalik ja väärt mõte. „See on missioonitundega investeering, mis aitab eesti kultuuri, eesti noori ja eesti muusikat. Ma olen väga tänulik kõikidele inimestele, kes sellest aru saavad ja seda toetavad. Olen väga õnnelik, et ma saan selle organisatsiooni sünni juures olla ja sellele kasulik olla“, sõnas maestro Järvi.
SA Eesti Pillifond võimaldab Eesti tippvormis olevatel interpreetidel lepinguliselt kasutada kõrge väärtusega või ajaloolise tähtsusega fondile soetatud muusikainstrumente, mis tõstab Eesti muusikutel konkurentsivõimet rahvusvahelisel areenil. 
Vastselt asutatud Eesti Pillifondi juhatuse liige Marje Lohuaru toonitas, et pillifondi fookuses on eelkõige ajaloolise tähtsuse ja kõrge väärtusega muusikainstrumentide, eelkõige 18.-20. sajandi keelpillide soetamine, maksumusega alates 50 000 eurost. „Esialgu on eesmärk soetada 1-4 keelpilli aastas. Pillide ostuotsused langetab fondi pillide soetamise ekspertkogu, kuhu on kaasatud rahvusvaheline ekspertiis. Konkureerida pilli lepingulisele kasutamisele võivad kõik Eesti interpreedid, otsused langetab Eesti Pillifondi juurde loodav pillide väljastamise ekspertkomisjon“, selgitas Lohuaru.

Pillifondi algkapital on 200 000 eurot, millest poole moodustab Eesti Kultuurkapitali toetus, ning teise poole erainvestorite panus. Fond  võtab vastu annetusi ja investeeringuid. Kultuuriministeerium toetab pillifondi iga-aastase tegevutoetusega 20 000 eurot alates 2016. aastast.
SA Eesti Pillifondi loomine on kooskõlas kultuuripoliitika alusdokumendis „Kultuuripoliitika põhialused aastani 2020“ püstitatud eesmärgiga luua riigi ja erasektoriga koostöös pillifonde, et muusikainstrumentide soetamise, haldamise ja väljarentimisega tõsta eesti muusikute rahvusvahelist konkurentsivõimet.

http://www.kul.ee/et/uudised/eesti-pillifond-loob-eesti-interpreetidele-voimaluse-vaariliseks-eneseteostuseks

Wednesday, December 02, 2015

Poeten wie wir

tagesspiegel.de
Ulrich Amling
02/12/2015

Janine Jansen im Konzerthaus
Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen und die Geigerin Janine Jansen bringen das Konzerthaus zum Schwingen.

Hin und wieder muss man sich schon die Frage stellen, warum in der Klassik ewig die immergleichen Stücke aufs Programm kommen. Manchmal fällt die Antwort darauf vor lauter Gewöhnung erschreckend vage aus. Nicht so beim Auftritt der Geigerin Janine Jansen mit der Kammerphilharmonie Bremen im prall gefüllten Konzerthaus. Hier kann man erleben, wie ein Werk über 200 Jahre hinweg seine Widerständigkeit zu bewahren vermag. Denn Beethovens Violinkonzert lässt sich nicht einfach runterspielen, obwohl es alles andere als ein Spielverderber ist. Hier muss sich der Solist neu erfinden – und nur, wenn ihm das gelingt, kann er überhaupt die Themen des Konzerts zusammenzufügen.

Eine raffinierte Sperre gegen uninspirierten Gebrauch hat Beethoven seinem Werk einkomponiert. Er konnte ja nicht ahnen, das sie eines fernen Tages unnötig sein würde, weil Janine Jansen sein Violinkonzert spielt. Sie tut es, ohne sich dabei durch geborgte Sprödigkeit rückzuversichern. Die Poesie, die Beethoven als fragmentierten Code notiert hat, bringt sie vom ersten Ton an zum Schwingen. Zart und tastend geht sie dabei vor, was keinesfalls mit Zögerlichkeit verwechselt werden sollte. Die Solistin fädelt nur keine fertigen Klangversatzstücke auf die langen Triolenketten, vielmehr wird man Zeuge, wie der Ton entsteht und zum Träger der poetischen Idee wird. Man lauscht gebannt und staunt – auch über das traumwandlerische Einverständnis, das Janine Jansen mit der Deutschen Kammerphilharmonie Bremen verbindet. Über eine Vertrautheit, die Gewohnheit nicht kennt. Und über ein Musizieren, das sich immer selbst befragt, ob es nicht noch leichter, zarter gehen könnte, dem dabei aber die Kraft niemals ausgeht.

Wie sehr dies das Verdienst des sich selbst unternehmenden Orchesters ist, wird deutlich, wenn die Musiker mit Chefdirigent Paavo Järvi durch Brahms’ 4. Symphonie rauschen. Als Järvi vor Kurzem mit seinem Orchestre de Paris in der Philharmonie gastierte, behielt der effiziente Klangregisseur die Oberhand. Vor der Deutschen Kammerphilharmonie Bremen aber steht kein Musikdirektor, sondern ein Musikerkollege, durch den die Energieströme mit jeder Durchführung nur noch intensiver fließen. Traditionsmüdigkeit kennt diese verschworene Gemeinschaft nicht. Nur die Lust, an Brahms die eigene Auffassungsgabe immer weiter zu schärfen.

Die begeisternden Bremer kommen damit an diesem prallen Abend sehr weit. Als hochfeine Zugabe spielen sie noch Brahms’ 3. Ungarischen Tanz – und ein Reigen seliger Geister schwirrt durchs Konzerthaus.
p

http://m.tagesspiegel.de/kultur/janine-jansen-im-konzerthaus-poeten-wie-wir/12665644.html?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.de%2F

Пааво Ярви – дирижер года

classicalmusicnews.ru
Виктор Александров
02/12/2015

Выдающийся эстонский музыкант современности, маэстро Пааво Ярви стал «дирижером года». Эту награду учредил экспертный совет ведущего французского журнала классической музыки «Diapason».

Церемония награждения проходила в Париже 26 ноября, спустя два месяца после того, как Пааво Ярви удостоился аналогичной премии по версии музыкального журнала «Gramophone» в Лондоне.

Пааво Ярви не смог присутствовать на парижских торжествах, так как в настоящее время находится в Германии на гастролях с Немецким камерным филармоническим оркестром Бремена.Эстонский маэстро представляет цикл симфоний Иоганнеса Брамса в Берлине, Гамбурге, Вене, Париже и Баден-Бадене.

Пааво Ярви:

«Мне очень приятно, что такие авторитетные музыкальные издания Европы обратили внимание на мою работу с разными оркестрами мира. Это делает им еще большую честь и признание.

В каждой новой программе, будь то концерт, или аудиозапись, я всегда стараюсь добиваться максимального качества в сотрудничестве с тем, или иным коллективом, ориентируясь на традиции и принципы работы исторически сложившейся практики данных оркестров. С оркестром Франкфуртского радио после недавней антологии видеозаписей симфоний Малера сейчас мы завершили аудиозапись цикла симфоний датского композитора Карла Нильсена, 150-летие со дня рождения которого широко отмечается в музыкальном мире»

Пааво Ярви в этом сезоне также был удостоен еще одной престижной музыкальной награды – медали Сибелиуса.

Начиная с 1965 года, медаль присуждается Обществом Сибелиуса Финляндии за выдающиеся достижения в исполнении и исследовании музыки Яна Сибелиуса. В числе первых награжденных – президент Финляндии Урхо Кекконен, Айно Сибелиус, Герберт фон Караян.

Пааво Ярви стал обладателем медали Сибелиуса как дирижер оркестра Парижской филармонии. Это единственный музыкальный коллектив Франции, с которым маэстро Ярви исполнил и записал все семь симфоний Яна Сибелиуса.

Немаловажна творческая деятельность Пааво Ярви и в странах Азии. В октябре он провел свои первые концерты в качестве главного дирижера симфонического оркестра NHK (Токио), а в середине декабря совершит гастрольный тур по Южной Корее с Немецким камерным филармоническим оркестром Бремена, после чего снова вернется в страну восходящего солнца, где в период Рождества даст несколько концертов с оркестром и хором NHK (Токио). Это будет Девятая симфония Людвига Ван Бетховена.

Виктор Александров, ClassicalMusicNews.Ru

Пааво Ярви




















http://www.classicalmusicnews.ru/articles/paavo-yarvi-dirizher-goda/

Rachmaninov

Classical Source 
Colin Anderson 

Paavo Järvi conducts Rachmaninov - Symphony No.3, Symphonic Dances, The Rock, Caprice bohémien, Vocalise [Orchestre de Paris; Erato]
Reviewed by Colin Anderson
These are excellent and engrossing accounts of early and late Rachmaninov opuses, a cross-section including the Caprice on Gypsy Airs, here soulful and scintillating, with brilliant timpani descriptions at the opening, and full of enchanting atmosphere and with richly lyrical clarinet and flute solos over shimmering strings. Also included is The Rock, inspired by Lermontov's poem, or maybe it was Chekhov's story, On the Road, for Rachmaninov confided to the latter writer it was indeed his tale that had motivated the composition. Whether concerning a flyaway cloud, a lonely crag or Chekhov's disillusioned traveller, the invention itself is certainly illustrative. From the brooding depths and with much sun-hazed colouring, the music's delicate textures, drama and final sense of tragedy are given full value.
As for the late, great masterpieces that are the Symphony No.3 and the Symphonic Dances, the latter is specified an exceptionally impassioned outing, notable for incisive detailing and vivid projection, but there is subtlety and intimacy, too. Paavo Järvi ploughs ahead in the first movement, and the bittersweet central section, introduced by a saxophone, is deeply affecting, as is the broad expanse of the coda. Written for Eugene Ormandy and the Philadelphia Orchestra (they made a never-bettered recording of this swansong for CBS), Järvi and his Parisian forces run that august team close, whether in the macabre machinations of the second-movement waltz or the volatility of the Finale, which here is a real rollercoaster of a ride, a gamut of sensations rubbing shoulders with solemn chant and intense reminiscences. Järvi, through telling tempos and their relationships leaves in no doubt of Rachmaninov's white-hot frenzy, and the ultimate cut-off is, like Ormandy's, brutal, whereas many conductors allow the gong to sound for numerous seconds and die away.
Both the Dances and the Third Symphony are marvellously scored, something the Paris Orchestra and Järvi relish, and they also dig into emotions and energies. The Symphony also has Philadelphia connections, the premiere given there in 1936 under Stokowski and followed by a composer-conducted recording. It's a kaleidoscopic and imperishable work, in its unpredictability, beauty, power and sorcery. Järvi gives it an ebb and flow, avoiding mannerisms; he observes the first-movement exposition repeat (which the composer passed over) and goes on to capture fully the music's depth of feeling and, in terms of creation, sheer virtuosity.
Placed last on the second disc is the (an) orchestral version of the Vocalise, heartfelt and touching, to close a very distinguished release made from concerts, applause removed, documenting interpretations that really get inside all the music here and offers further illumination of it. In terms of the major pieces here, and with glowing and tangible sound quality (a pertinent complement to the music-making), Paavo Järvi's versions jump straight into the 'among the very best' category.