Erkki-Sven Tüür ja Paavo Järvi on publiku ees Washingtonis ja New Yorgis
Eesti Päevaleht
by Priit Kuusk
26. veebruar, 2011
Helilooja Erkki-Sven Tüür viibis 24. veebruaril seoses oma autorikontserdiga Washingtonis ning jõudis eile New Yorki, kus tema orkestriteost „Aditus” dirigeerib Lincolni keskuses neljal õhtul Paavo Järvi.
24. veebruaril, Eesti Vabariigi aastapäeval (seda pidasid ka korraldajad silmas) toimus Washingtonis Erkki-Sven Tüüri loomingu õhtu, kus peategelaseks oli meie Uus Tallinna Trio koosseisus Harry Traksmann (viiul), Kaido Kelder (tšello) ja Marrit Gerretz-Traksmann (klaver). Õhtu avas aga Marianne Kõrveri meeleolukas ja meil menuga läinud dokumentaalfilm läinud aastast „Erkki-Sven Tüür: 7 etüüdi piltides”, mis oli USA-s esmalinastusel. Pärast kontserti käis Tüür publiku ees vestlemas.
Tüüri autoriõhtu korraldati Phillips Collectioni muuseumis tuntud Euroopa heliloojatele pühendatud sarjas. Ettekandele tulid eri koosseisudele loodud kammerpalad „Architectonics VII”, „Synergie”, „Dedication”, „Conversio” ja „Fata morgana”, mõned neist USA-s esmaettekandel.
24. veebruaril dirigeeris Paavo Järvi külalisena esimest õhtut kuulsa New Yorgi filharmoonia orkestri ees nende residentsis Lincolni keskuse Avery Fisher Hallis. Sama kava kordub neljal korral, veel eile, täna ning 1. märtsil. Selles on Järvi avateoseks valinud Erkki-Sven Tüüri orkestripala „Aditus” (2000), mille tollal 40-aastane helilooja on kirjutanud oma õpetaja Lepo Sumera mälestuseks.
Võime sageli mõelda, miks meie dirigendid ei juhata rohkem oma välismaistes kavades eesti muusikat. Kindlasti sõltub see ka korraldajaist, sest autor peab olema tuntud, et vältida läbikukkumist. Loomulikult saab ka dirigent teha valiku ja pakkumise oma parimal äranägemisel.
Veebruar on Erkki-Sven Tüürile olnud ettekannete poolest õnnelik. 3.–4. veebruaril kõlas tema akordionikontsert „Prophecy” Taanis, esitajaiks Mika Väyrynen ja Kopenhaageni Filharmoonikud Okko Kamu juhatusel, samadel päevadel mängis Turu filharmoonia orkester Juha Kangase käe all tema orkestripala „Lighthouse” („Majakas”). 13. veebruaril sündis Tüüri autorikava festivalil „Täiuslik vaikus” Tallinnas Mustpeade majas.
Veelgi tähelepanuväärsem tõotab esituste poolest tulla märts. Juba 1. märtsil mängib nimekas soome viiuldaja Pekka Kuusisto Dortmundi kontserdimajas Tüüri pala „Conversio”. Ja siis tulevad 8. sümfoonia Eesti esiettekanne Olari Eltsi juhatusel (4. märtsil), uus autorikava Tallinnas ja Tartus (10.–11. märtsil) Eesti filharmoonia kammerkoorilt koos Sinfonietta Rigaga Daniel Reussi käe all – selleks on loodud uus teos „Awakening” (maailmaesiettekanne); Kristjan Järvi juhatab 3. sümfooniat Århusis, Filharmoonia kammerkoor laulab Tüüri Daniel Reussi juhatusel Prantsusmaa festivalil „Arsenal” Metzis ning Andres Mustonen dirigeerib Klaverikontserti Brüsselis festivalil „Ars Musica”, kus selle esitavad nimekas soomlanna Laura Mikkola ja Tallinn Sinfonietta. Euroopas paljudelt festivalidelt tuntud Tüür pole tundmatu ka Ameerika mandril, kui meenutada festivale „Border Crossings” Torontos ja „Bang On A Can” New Yorgis, kus on tema muusikat mängitud.
http://www.epl.ee/artikkel/593344
by Priit Kuusk
26. veebruar, 2011
Helilooja Erkki-Sven Tüür viibis 24. veebruaril seoses oma autorikontserdiga Washingtonis ning jõudis eile New Yorki, kus tema orkestriteost „Aditus” dirigeerib Lincolni keskuses neljal õhtul Paavo Järvi.
24. veebruaril, Eesti Vabariigi aastapäeval (seda pidasid ka korraldajad silmas) toimus Washingtonis Erkki-Sven Tüüri loomingu õhtu, kus peategelaseks oli meie Uus Tallinna Trio koosseisus Harry Traksmann (viiul), Kaido Kelder (tšello) ja Marrit Gerretz-Traksmann (klaver). Õhtu avas aga Marianne Kõrveri meeleolukas ja meil menuga läinud dokumentaalfilm läinud aastast „Erkki-Sven Tüür: 7 etüüdi piltides”, mis oli USA-s esmalinastusel. Pärast kontserti käis Tüür publiku ees vestlemas.
Tüüri autoriõhtu korraldati Phillips Collectioni muuseumis tuntud Euroopa heliloojatele pühendatud sarjas. Ettekandele tulid eri koosseisudele loodud kammerpalad „Architectonics VII”, „Synergie”, „Dedication”, „Conversio” ja „Fata morgana”, mõned neist USA-s esmaettekandel.
24. veebruaril dirigeeris Paavo Järvi külalisena esimest õhtut kuulsa New Yorgi filharmoonia orkestri ees nende residentsis Lincolni keskuse Avery Fisher Hallis. Sama kava kordub neljal korral, veel eile, täna ning 1. märtsil. Selles on Järvi avateoseks valinud Erkki-Sven Tüüri orkestripala „Aditus” (2000), mille tollal 40-aastane helilooja on kirjutanud oma õpetaja Lepo Sumera mälestuseks.
Võime sageli mõelda, miks meie dirigendid ei juhata rohkem oma välismaistes kavades eesti muusikat. Kindlasti sõltub see ka korraldajaist, sest autor peab olema tuntud, et vältida läbikukkumist. Loomulikult saab ka dirigent teha valiku ja pakkumise oma parimal äranägemisel.
Veebruar on Erkki-Sven Tüürile olnud ettekannete poolest õnnelik. 3.–4. veebruaril kõlas tema akordionikontsert „Prophecy” Taanis, esitajaiks Mika Väyrynen ja Kopenhaageni Filharmoonikud Okko Kamu juhatusel, samadel päevadel mängis Turu filharmoonia orkester Juha Kangase käe all tema orkestripala „Lighthouse” („Majakas”). 13. veebruaril sündis Tüüri autorikava festivalil „Täiuslik vaikus” Tallinnas Mustpeade majas.
Veelgi tähelepanuväärsem tõotab esituste poolest tulla märts. Juba 1. märtsil mängib nimekas soome viiuldaja Pekka Kuusisto Dortmundi kontserdimajas Tüüri pala „Conversio”. Ja siis tulevad 8. sümfoonia Eesti esiettekanne Olari Eltsi juhatusel (4. märtsil), uus autorikava Tallinnas ja Tartus (10.–11. märtsil) Eesti filharmoonia kammerkoorilt koos Sinfonietta Rigaga Daniel Reussi käe all – selleks on loodud uus teos „Awakening” (maailmaesiettekanne); Kristjan Järvi juhatab 3. sümfooniat Århusis, Filharmoonia kammerkoor laulab Tüüri Daniel Reussi juhatusel Prantsusmaa festivalil „Arsenal” Metzis ning Andres Mustonen dirigeerib Klaverikontserti Brüsselis festivalil „Ars Musica”, kus selle esitavad nimekas soomlanna Laura Mikkola ja Tallinn Sinfonietta. Euroopas paljudelt festivalidelt tuntud Tüür pole tundmatu ka Ameerika mandril, kui meenutada festivale „Border Crossings” Torontos ja „Bang On A Can” New Yorgis, kus on tema muusikat mängitud.
http://www.epl.ee/artikkel/593344
Comments