Muusikaarmastuse tiivul kõrgustesse ja kaugemale
Muusika
15.09.23
Kerstin Elizabeth Kullerkupp
Kammerlike nootide võlu
Juba traditsiooniks kujunenud Eesti Pillifondi kontserdil mõjus värskendavalt barokkmuusika kava, kus Florian Donderer juhtis kontsertmeistrina EFO kammerorkestrit. Põnev oli jälgida, kui üllatuslikult võib Donderer oma fraasi kujundada või kui fantaasiaküllaselt artikuleerida. Alati on tuntav tema erakordne võime muusikuid oma huvitavate ideedega kaasa viia. Selle kontserdi kavast jäi eriliselt meelde Locatelli kontsert neljale viiulile F-duur. Teoses soleerisid viiuldajad Florian Donderer, Robert Traksmann, Kaija Lukas ja Katariina Maria Kits. Neist kolm viimast mängivad pillifondi instrumentidel. Teos on juba loomult efektselt ja kaasakiskuvalt komponeeritud. Kõigi nelja viiuldaja soolodele pakkus igati inspireerivat tuge õhuliselt ja nõtkelt mänginud festivali kammerorkester. Solistid näitasid end huvitavate isiksustena: Donderer kui sügavate kunstiliste taotlustega juhtfiguur, Traksmann – tõsine, aga väga energiline, Kaija Lukas – soe, elegantne ja sümpaatne, ja Katariina Maria Kits – temperamentne ja tundlik. Kaasakiskuv oli ka Vivaldi kontsert kahele tšellole g-moll, milles pillifondi instrumentidel soleerinud Theodor Sink ja Leho Karin rõõmustasid oma positiivse energia ja mängurõõmuga.
Ereda mulje jättis ka öökontserdil kõlanud Rahmaninovi tšellosonaat Marcel Johannes Kitse ja pianist Zee Zee esituses. Olles mitmeid Kitse viimaste aastate kontserte kuulnud, oli tore seekord leida tema esitusest palju rohkem tundlikkust, õrnust ja dramatismi. Duo esituses oli üllatavaid ja spontaanseid hetki. Zee Zee mäng avaldas muljet eelkõige jõulisuse, lüürilisuse ja kulminatsioonides tulise energiaga. Samal kontserdil oli põnevaks avastuseks ka Amy Beachi klaverikvintett fis-moll op. 67. Selles esituses paitas kõrva eriti keelpillimängijate Artur Podlesniy, Sha Katsourise, Andres Kaljuste ja Benjamin Nyffeneggeri esmaklassiline kõla- ja harmooniataju. Ideaalsemast balansist ja keelpillikõlast võib vaid unistada. Podlesniy vaimustas oma sügava musikaalsusega kaunites ja tundlikes soolodes, olles samal ajal ka kaasakiskuv ansamblijuht.
Kammermuusika galalt väärib märkimist kindlasti Erkki Sven Tüüri “Sünergia” esitus. See oli erakordselt kaasakiskuv ettekanne, milles viiuldaja Benjamin Baker ja tšellist Theodor Sink pakkusid publikule dünaamiliselt mitmekesise esituse. Intensiivsust jagus nii mängu kui tähendusrikastesse vaikusemomentidesse. Kontserdilt jäid eriliselt meelde ka Paula Ernesaksa üllatavalt sügav ja kandev metsasarvekõla ja oboemängija Martine Värniku laulev ja ergas mängustiil York Boweni ballaadis. Külmaks ei saanud kuidagi jätta ka väga hoogne Tšaikovski “Mälestusi Firenzest” esitus. Ansamblit juhtis Triin Ruubel, kes suudab alati oma võluva lavalise oleku ja temperamendiga mõjuda. See oli tõepoolest väga energiline esitus, milles särasid lisaks Ruubelile EFO esimeste pultide keelpillisolistid Emma Yoon, Xandi van Dijk, Sarina Zickgraf, Benjamin Nyffenegger ja Thomas Ruge.
Järvi Akadeemia
Järvi Akadeemia lõppkontserdil oli orkestri ridades traditsiooniliselt ka arvestatav hulk EFO muusikuid. Mis saaks olla inspireerivam ja innustavam, kui noore õpilasena mängida Sibeliuse sümfooniat näiteks Florian Dondereri kõrval? Kontserdi avalugu – Artur Kapi avamäng “Don Carlos” Valle-Rasmus Rootsi juhatusel oli üllatav avastus, eriti oma veenva orkestratsiooni ja vormilise ülesehituse poolest. Ärgem unustagem, et Kapp oli suurmeister Rimski-Korsakovi õpilane. Valle-Rasmus Rootsi selge muusikaline nägemus ning kindel ja konkreetne dirigeerimisstiil avaldas muljet. Samuti jättis positiivse mulje poola-austraalia dirigent Mateusz Gwizdalla. Tema emotsionaalne Sibeliuse 1. sümfoonia I osa tõlgendus väljendus tugevat tahet täis žestides, mis liitsid orkestri üheks tervikuks ja panid selle helisema. Lisapalas taheti publikule seekord näidata, milline üks meistriklass tegelikult välja näeb. Selleks kutsuti lavale andekas, kõigest 16-aastane Kasper Joel Nõgene, kes juhatas Neeme Järvi juhendamisel Johann Strauss noorema valssi “Kunstniku elu”. Neeme Järvi pööras oma liigutuste ja näoilmetega tähelepanu eelkõige sellele, et noor dirigent julgeks katsetada ja laseks muusikal end rohkem kaasa viia, julgemaks proovida ka midagi spontaanset.
Vägev kulminatsioon
Festival kulmineerus kahe kontserdiga Pärdi ja Tšaikovski muusikast, mida kaunistasid erinevad solistid. Esimene lõppkontsert oli kindlasti üks festivali tipphetki, mil soleeris oboekunstnik François Leleux. Tema mäng oli midagi nii enneolematut, et seda on raske sõnadesse panna. Ta tundis end laval nagu kodus ning tema soojast ja südamlikust kohalolust kiirgus armastus iga noodi vastu. Huvitav oli jälgida, kuidas Leleux Richard Straussi oboekontserdi vahemängudes orkestrile kaasa elas. Laval tundus olevat peaaegu nagu kaks dirigenti. Aga tegelikult ongi Leleux tuntud ka dirigendina. Sügavalt liigutav oli lisapala – Mozarti “Öökuninganna aaria” ooperist “Võluflööt” solisti enda seades. Kui kandvalt ja võimsalt võib kõlada oboe!
Festivali teisel lõppkontserdil soleeris Beethoveni 3. klaverikontserdis aga pianist Fazil Say. Tema puhul avaldas muljet jõuline ja sügav kõla, millega ta saali täitis. Samuti hämmastas tema huvitav fraseerimine ning Say värvikas isiksus tuli eriti esile tema enda komponeeritud kadentsis klaverikontserdi I osas. Publik oli solistist sedavõrd lummatud, et aplodeeris talle püsti seistes. Pianist esitas kaks väga põnevat lisapala. Esimene neist mõjus väga eksootilise kontrastina Beethoveni muusikale. Kuulsime interpreedi enda loomingut, mis tõenäoliselt oli türgi rahvamuusika mõjudest kantud. Teiseks lisapalaks esitas ta enda vaimukaid variatsioone Gershwini “Summertime’i” teemale. Lennutades kätega oma noote taeva poole, oli pianist täiesti ennastunustavalt ja hingestatult oma kunstis.
Mõlema lõppkontserdi teises pooles kõlas EFO esituses Tšaikovski 1. sümfoonia. Esituses võis märgata väga palju erilisi detaile. Naudingut pakkus säravakõlaline puupillide rühm oma kullaprooviga soolodega, orkestri veendunud fraseerimine ja omavaheline ansamblitunnetus, keelpillide tundlik lüürika teose II osas, mis tõi melanhoolsuse hinge, ning tuline karakter viimases osas, mis väljendus eriliselt vioolarühma hoogsas ja natuke hullunud soolos. Esitus oli väga mitmekesine ja virtuoosne, täis rohkeid kõlalisi ja dünaamilisi nüansse.
Pärnu muusikafestival on koht, kust võib pikaks ajaks inspiratsiooni ammutada. Eredad ja unustamatud mälestused pakuvad kõneainet veel kauaks ja panevad kannatamatult ootama järgmist festivali. https://www.ajakirimuusika.ee/single-post/muusikaarmastuse-tiivul-k%C3%B5rgustesse-ja-kaugemale
Comments