⟩ Kultuurivedur Paavo Järvi: pead tundma alati natukene
Heili Sibrits, Postimees Nädal peatoimetaja
19. jaanuar 2024, 19:15
AK FOOKUS
konkurentsi
Dirigent Paavo Järvi tunnetas Postimehe Kultuuriveduri gabariite orkestriproovis, kui ta
valmistus 17. jaanuaril Eesti Festivaliorkestriga antavaks kontserdiks. Foto: Mihkel Maripuu
Kuula
28:30
Paavo Järvi teab iga dirigeerimist ja oma reisilogistikat
sageli viis aastat ette.
Eesti Festivaliorkestri juhatamine ja sellega harjutamine
on rahvusvahelise mehe jaoks auasi.
Eelmisel aastal maailma hõivatuselt kolmas dirigent sai
turnee ajal kodumaal Kultuuriveduri auhinna.
Postimehe 2023. aasta Kultuurivedur, dirigent Paavo Järvi. Foto: Mihkel Maripuu
Ühel õhtul piiksus mul Messengeris sõnum: «Tere, Heili! Head
uut aastat! Rõõm sinust kuulda! Teeme kas või kohe! Olen
USAs praegu. Kas tunni aja pärast sobib?»
Olin seda sõnumit oodanud mitu nädalat, sest… Dirigent Paavo
Järvi kalendrisse on kirjutatud, mis kell tuleb ärgata, mis kell tuleb
auto järele, mis kell algab proov, millal ja kellega lõunat süüa,
kellele anda intervjuu või mingil muul põhjusel kohtuda. «See on
absoluutselt iga jumala päev niimoodi,» tunnistab ta.
Mehe hääles pole uhkust, veel vähem kõrkust, ta lihtsalt nendib
fakte. «Ma tean, mida ma teen viie aasta pärast, mida ja kus ma
mängin, millised kohustused mul seoses sellega on.»
Sellisest elugraafikust kuuldes mõistsin, miks oli Järvit nii keeruline
eelmise aasta lõpus tabada ja leppida kokku tema (või tema
assistendiga), millal ja kuidas Postimees saaks üle anda
Kultuuriveduri auhinna. Kui pole vähemalt aasta varem aega
broneerinud, veelgi parem, viis aastat varem, siis kahte tundi või ka
vaid 60 minutit vaba aega oli pea võimatu leida!
Et Järvil olid 2023. aasta viimastel kuudel kontserdid Lõuna-Koreas,
Jaapanis, Londonis, Bremenis, Zürichis, New Yorgis, seda saab
näha ta sotsiaalmeediaski, kuid kui tihe graafik on nende
kontsertide ümber, seda on tegelikult võimatu hoomata.
Eesti meedias jääb mulje, et Järvide muusikaperekond on väga
avatud meediasuhtlejad – eks nad ongi, aga nad on ka
megastaarid, seda maailma mastaabis. Mis omakorda tähendab, et
Paavo Järvi ümber on mitmesugused abimehed/naised, kes kõik
korraldavad tema elu. Vähetähtis pole ka fakt, et ta oli maailma
klassikalise muusika veebiajakirja Bachtrack andmetel eelmisel
aastal maailmas hõivatuselt kolmas dirigent.
Järvi on vägagi populaarne. Näiteks Jaapanis seisti tema
kontsertide järel kümnete meetrite pikkuses fännisabas, dirigendini
jõudes võib õnneseen saada autogrammi, aga pildistamine oli
keelatud, sest muidu ei lõppeks see niigi pikk allkirjade andmine
enne hommikut ära. Olen näinud, kuidas tema ümber Zürichis on
inimesed, kes kõik tahaksid temaga paar sõna vahetada… Nii et
täiesti loomulik, et ta lihtsalt ei jõuagi kõigiga tegeleda, ka nendega,
kes tahavad talle midagi öelda, anda, tänada.
Postimehe 2023. aasta Kultuurivedur, dirigent Paavo Järvi. Foto: Mihkel Maripuu
Ma tegelikult ei tea, kas ja kui palju Messengeri- või meilisõnumeid
loeb assistent enne Paavo Järvile edastamist läbi ja kui palju ta ise
jõuab kõige sellega tegeleda, ei jõudnud lihtsalt meie viimsel
vestlusel küsida, oli olulisematki, millest rääkida. Kusjuures
sotsiaalmeedias levib ka mitu libakontot, mis kõik näivad üsna päris
välja, jagavad Järvi kohta kõiksugu aktuaalset infot, aga ennekõike
õngitsevad raha. Õigel kontol on tema taustapildiks Estonia teater
(natuke ootamatu nurga alt, aga just nii seda maja võib Tallinnas
ühest aknast näha), profiilipilti ääristab punane ring kirjadega XI
Pärnu Music Festival ja loomulikult lehvib seal ka Ukraina lipp.
Ka minul õnnestus üks vestlus libakontoga maha pidada, just siis,
kui ootasin natuke murelikult intervjuu kohta vastust, siis kirjutas
mulle vale Paavo Järvi. Aga kui küsisin tema algatatud vestlusel
Kultuurivedurit puutuvaid küsimusi, siis otsustas õngitsusrobot
vaikida.
Olen Järviga teinud mitmeid intervjuusid, ta on alati väga sõbralik,
loomulik, hästi avatud ja väga vahetu, on tunda, et ta tahab oma
asjadest rääkida, eriti Eesti Festivaliorkestri tegemisest. Seega ei
osanud ma arvata, et tema tabamine Postimehe kultuuriauhinna
üleandmiseks võib olla sedavõrd keeruline, sest Järvi on kõike
muud kui nina püstiajaja, vähemalt kõikidel kokkupuudetel on ta
jätnud sellise mulje, ja vahet pole, kas oleme kohtunud Pärnus,
Tokyos, Londonis või Tallinnas.
Kuid kui ma neid vestlusi meenutan, siis ainult üks on toimunud nn
normaalsel ajal – ikka on ta näpistanud intervjuu andmiseks aega
kas varavalgest või hilisööst, kas enne kontserte-proove või siis
pärast festivali lõppu, kui orkester ja dirigent on saanud esinemisi
tähistada. Järvi peab oma inimestega õnnestunud esinemise
pühitsemist oluliseks, sest Eesti Festivaliorkester pole tavaline
orkester, vaid eriline, ning erilisi kohtumisi ja koostegemisi tuleb
tähistada, omavahel rääkida, võtta aega, et klaasegi kokku lüüa,
aga ennekõike vestelda ja muljetada, plaane pidada. Kusjuures
maailmas hõivatusel kolmandal dirigendil pole mingit probleemi
anda intervjuu näiteks trepikojas või mõnes muus nurgataguses, et
diktofonile jääks võimalikult vähe segavat müra.
Intervjuuks on Järvi alati võtnud aega iseenda arvelt, ka nüüd, selle
vestluse tegemiseks. Jõulupühadest jaanuari esimese-teise
nädalani püüab ta alati aja maha võtta ja olla perekonnaga, puhata,
sest see aeg ja kaks nädalat augustis on tal ainus vaba aeg aastas.
Kultuuriveduri intervjuu sai tehtud Messengeris videokõnena, sest
vahetult enne Eestisse tulekut veetis ta aega Floridas.
Selles mereäärses paigas on Järvid puhanud üle 30 aasta,
kõigepealt isa-ema Neeme ja Liilia koos lastega, nüüd on ka Paavol
seal oma kodu, nagu ka ta vanematel. «Siin on väga mõnus,»
nendib dirigent ja lisab, et varem oli jaanuari algus seal siiski
soojem.
Järvi tunnistab, et puhkuse esimesel nädalal ta tavaliselt ei oska nii
olla. «Püüan end veenda, et mitte midagi teha on täiesti okei, sest
elan ju ettekirjutatud graafikute järgi. Ma olen sellega ära nii ära
harjunud, et kui seda ei ole, siis tuleb paanikatunne peale. Mis nüüd
siis saab?»
Järvi on tähele pannud, et esimese nädalaga see ärevus hajub,
mingi hetk tabab ta end mõttelt, et ei mõtlegi enam sellele, mis kõik
peaks ära tegema ja siis algab see tegelik puhkus. «Ma ei tea, kui
rahulik siin on,» naerab ta vastuseks, kui küsin vaikuse ja rahu
kohta, sest sel aastal oli Floridas koos pea kõik Järvid ning nende
väiksemad ja suuremad lapsed. «Kõigil on omad soovid, keegi kogu
aeg tahab midagi, aga see ongi äge ja see aeg on minu jaoks hästi-
hästi vajalik.»
Järvi kõige südamelähedasem projekt on Pärnu Muusikafestival ja
Eesti Festivaliorkester. Nagu ta ise ütleb, on see kontrahita
koostöö, loodetavasti kõige pikaajalisem ja mõnes mõttes ka kõige
tähtsam. «Meil on suured plaanid, edaspidi on plaanis mitmed
turneed, aga ma ei saa sellest kõigest veel rääkida.»
Dirigent usub, et kui ühel päeval teda enam pole, kestab Eesti
Festivaliorkester ja festival ise Pärnus edasi. «Ma loodan, et oleme
eesti kultuurile kasulikud, nii saame Eestit ja eesti kultuuri
tutvustada. Just seepärast pole orkestri nimes minu nime või
Pärnut, vaid just Eesti. Ma tahan, et Eesti nimi kõlaks igal pool ja
just positiivsena!»
Järvi on võtnud oma südameasjaks eesti muusika maailma viimise;
kui teda kutsutakse maailma tipplavadele, siis teeb ta ettepaneku
mängida eesti heliloojate teoseid. Näiteks Zürichi Tonhalle orkestri
– mille peadirigent ta on – juures oli Erkki-Sven Tüür resideeriv
helilooja, mis aga tähendas, et see väga mainekas saal pööras
erilist tähelepanu Hiiumaa mehe muusikale.
Erkki-Sven Tüür Foto: Eero Vabamägi
Eesti Festivaliorkester on tõeline Eesti edulugu, sest väga napi aja
jooksul on nad end tõestanud kui tugeva tasemega orkester, kes on
oodatud suurtesse kontserdisaalidesse üle maailma. Orkestri
veduriks on Paavo Järvi ja just Eesti Festivaliorkestri tegemiste, aga
ka kirgliku suhtumise eest eesti kultuuri, eesti loojatesse ja Eestisse
väärib ta Postimehe Kultuuriveduri auhinda. Uhke puidust vedur sai
talle üle antud kolmapäeval, vahetult enne Eesti Festivaliorkestri
Tallinna kontserti Estonia kontserdisaalis, kus publik tänas esinejaid
muinasjutulise kontserdi eest loomulikult püsti seistes.
Kusjuures, et mitte lõpetada kontserti vene helilooja Tšaikovski
imelise sümfooniaga nr 1, kõlas lisaloona eriliselt hõrk teos
«Õhtuserenaad» tsüklist «Vaikne muusika» Ukraina
nüüdisheliloojalt Valentõn Sõlvestrovilt. «Minu jaoks on oluline
mängida ka Ukraina heliloojaid, eriti kui nad on suurepärased,»
tunnistab Järvi. Sama teos kõlab Eesti Festivaliorkestri
jaanuarikuisel Euroopa-tuuril ning ka näiteks selle nädala alguses
avakontserdil Pärnus.
Täna, laupäevaks on Paavo Järvi ja Eesti Festivaliorkester jõudnud
Stuttgarti, et õhtul sealsele publikule elamusi pakkuda, pühapäeval
jõutakse Zürichisse, edasi suundutakse Viini ja Münchenisse, selja
taga on lisaks esinemine Dortmundis.
***
Kõnelesime viimati pikemalt 2021. aastal, pärast suuremate
koroonapiirangute lõppemist. Siis tunnistasid, et tahad võtta
rohkem vaba aega.
Tegin otsuse, et kui elu uuesti peale hakkab, siis võtan natukene
vaiksemalt. Kahjuks pole üheski sellisest otsusest kinni pidanud.
Kõik jätkub sama hooga või isegi kiiremalt. Ma ei ole selle üle eriti
õnnelik, sest koroona ajal sain maitsta rahulikumat elu ja see
hakkas meeldima.
Miks siis kõik jätkub?
Sest on kohustused, mis kõik olen varem võtnud. Ma tegelikult ei
teegi lühikese lepinguga töid, mulle need ei meeldi. Tonhallega
(Zürichi samanimelises kontserdimajas tegutsev mainekas orkester
– H. S.) olen nüüd viies aasta ja just pikendasime veel viieks
aastaks lepingut. Järgmised viis aastat on mul nüüd täpselt täis
kirjutatud, ma tean isegi, milliseid kavu ma järgmisel viiel aastal
mängin ja kus on turneed ja mis kohustused on nendega seotud,
millal pean olema Pariisis, Baden-Badenis või Viinis neid
tutvustamas, millal neid ette valmistan, millal on ärilõunad ja millal
mingid teised kohtumised. See kõik on täpselt kirjas.
Kui oled kellelegi jah öelnud, siis midagi ära jätta ei saa. Palju
sellest, mis ma praegu teen, oleme kokku leppinud viis aastat
tagasi.
Lisaks Zürichile on mul pikaajalised muusikalised suhted ja
kohustused seotud orkestritega, kus olen olnud peadirigent, näiteks
Pariisi Orchestre de Paris’ga, Jaapani NHK sümfooniaorkestriga või
Berliini filharmoonikutega. Neil on nüüd omad uued peadirigendid,
aga nad tahavad, et käiksin teatava regulaarsusega juhatamas.
Igas orkestris käin iga kahe aasta tagant kaks nädalat, see aga
tähendabki, et tegelikult on mul hooajad kõik täis.
Mind aga huvitaks ka midagi natuke uuemat, mõni uus orkester,
näiteks tänavu käin rohkem New Yorgis ja Los Angeleses,
Chicagos ja Philadelphias. Viimased kaheksa aastat olen Ameerikat
vältinud, mulle pole nende poliitika istunud, aga nüüd olen
otsustanud, et võiks uuesti Ameerika poole vaadata, sest natuke
vaheldust on ka vaja.
Koroonapausi järel vesteldes möönsid, et Euroopa orkestri- ja
klassikalise muusika kultuur on rammusamal pinnasel
kasvanud, paus ei mõju nii valusalt kui Ameerikas, kus
kihistus on õhem ja seega kõik palju haavatum. Kuidas on seal
koroonast taastumine toimunud?
Kõik on vaikselt hakanud tagasi tulema, ent kõike püütakse nüüd
teha võimalikult populaarses, natuke nagu meelelahutuslikumas
võtmes. Piletite müük on igal pool tähtis, aga kui Euroopas
otsitakse võimalust teha kunsti, siis Ameerikas on
repertuaarivalikus tunda kalduvust kergemale ja lihtsamalt
arusaadavale muusikale. Tehakse seda, mis rahvale meeldib.
Keda publik armastab?
Maailma tippklassika ikka, näiteks Šostakovitš, Tšaikovski,
Beethoven, Mahler. Väga raske on teha uuema muusika kava, võib
ju proovida ära peita uue helilooja teose väga-väga hea rasvase
tüki vahele, nii et seda nagu eriti näha ei ole.
Lisaks on ookeani taga küllaltki populaarsed mõned Ameerika enda
heliloojad, näiteks John Adams, keda väga propageeritakse, ta ongi
väga hea helilooja. Aga minul kui Eesti dirigendil pole mõtet minna
New Yorgi filharmoonikutesse ameeriklast mängima, ma tahan ikka,
et kavas oleks kirjas Eesti. Eesti muusika tutvustamine on minu
missioon.
Kas Arvo Pärti peab peitma või tema teoseid oodatakse?
Teda ei pea peitma, teda palutakse kavasse võtta, sest ta müüb.
Arvo Pärt on klassikalise muusika laest läbi läinud, teda tunnevad
ka need, kes tavaliselt klassikalist muusikat eriti ei kuula, näiteks
uue muusika spetsialistid, filmi- ja kunstiinimesed, sest teda
mängitakse ka filmides ja ta on ka popkultuuri esindaja. Tal on oma
publik, fännid. Ehk siis Pärti armastatakse ja selles mõttes on
muidugi väga uhke tunne.
Aga kui veel rääkida trendidest, siis Ameerikas on väga tugevalt
tunda woke-liikumist, ja minu jaoks on see natuke problemaatiline,
sest seda surutakse praegu hästi palju peale. Näiteks tahan
mängida Mahleri sümfooniat, siis öeldakse, et okei, aga mängi selle
kõrvale mõnda naisheliloojat, veel parem, kui see naine ei oleks
valge rassi esindaja.
Mul ei ole otseselt selle vastu midagi, saan aru, miks see kõik nii
on, aga samas selline suhtumine iseenesest on natuke imelik, sest
üldse ei vaadata, kas see stiililiselt kavaga sobiks, kuidas see
mõjutab tervikut – aitab lihtsalt sellest, et ta on naine ja et ta poleks
valge. See tuletab natuke meelde Nõukogude Liitu, kus pidi
mängima alati ühte nõukogude helilooja teost, soovitavalt vene
heliloojalt, kuigi siin on teistsugused nüansid. Samas saan
põhjendustest väga hästi aru.
Olen mõelnud ja mul on plaan: kavatsen hakata tellima Eesti
naisheliloojatelt teoseid. Teen Pärnu festivalile selleks uue
programmi, sest ma ei taha hakata mängima lihtsalt naisheliloojate
teoseid.
Paavo Järvi ja Arvo Pärt 2018. aastal Pärnu festivalil. Foto: Kaupo Kikkas
Kas eesti naishelilooja sobib sinna kategooriasse?
No vähemalt oleks siis minule ka mingi muu põhjendus, läheks
minu missiooniga kokku. Olen iseenesest väga selle poolt, et
naisheliloojaid tuleb mängida, toetan seda ideed. Eestis on meil
väga palju tugevaid heliloojaid naisi, nii et ma tahan hakata neilt
tellima teoseid, et saaksin neid mängida ka väljaspool Eestit.
Väga äge! Sinu kavades on palju vene heliloojaid. Milline on
praegu maailma kontserdisaalides suhtumine neisse?
Mida lähemale Venemaale, seda teravam on Venemaa heliloojate
küsimus ja saan väga hästi aru, miks Eestis, Poolas, Lätis või
Leedus ei soovita vene muusikat mängida või kuulata. Aga mida
kaugemale Venemaa piirist, näiteks Viinis, Pariisis või Londonis,
seda vähem see teema päevakorras on olnud.
Teine asi on muusikud, solistid, kes on avaldanud Vladimir Putinile
toetust, nendesse on suhtumine teine, siin pole sallivust või
mõistmist, neid ei kutsuta kuhugi. Aga kaks eri asja on praegune
Putini toetaja ja näiteks 50 aastat enne Putini sündi Venemaal
elanud ja surnud helilooja teos. See on suur vahe minu jaoks.
Olen hästi palju sellele mõelnud ja tulnud järeldusele, et mina
isiklikult ei saa minna kaasa poliitikaga, et me ühtegi vene heliloojat
ei mängi. Saan aru neist, kes ütlevad, et võimsaid teoseid
mängides tuuakse esile parim osa Venemaast, see aga aitab
natukene summutada jubedust, vägivalda ja terrorit, mida
venelased praegu Ukrainas toime panevad. Ma saan aru, miks
inimesed nii mõtlevad, aga ma ei arva nii. Loomulikult ei võta ma
praegu kavasse ühtegi prosovetlikku heliloojat.
Kui Vene heliloojate või kultuuritegijate elulugusid uurida, siis paljud
on ise olnud oma kodumaal taga kiusatud, nad on venelastelt peksa
saanud isiksused, elanud eksiilis või kannatanud terrorit.
Eesti Festivaliorkestri Euroopa-tuuril mängime näiteks Pärdi
esimest sümfooniat ja Šostakovitši esimest sümfooniat. Šostakovitš
käis Pärnus, kirjutas muusikat Pärnus, need mõlemad lood on kahe
geniaalse helilooja noorpõlve geniaalsed heliteosed ja nad
mõlemad on Eestiga seotud, see on mulle oluline. Ma saa neid
siduda Ukrainas toimuvaga.
Leian, et Tšaikovski või Šostakovitši teosed, mis on lendu läinud, on
suuremad kui Venemaa, nad on maailma kultuuri osa, nii nagu
Beethoven pole sakslaste oma, nii ka nemad pole venelaste omad.
Neid teoseid ei ole õige siduda ühegi poliitikaga.
Venemaa Ukrainasse tungimise kolmandal päeval dirigeerisid
Moskvas Venemaa noorteorkestrit. Kuidas sa praegu hindad
oma toonast otsust?
Toona ma tundsin, et pole õige, et ma sinna noorte ette ei lähe, et
ma keeran neile selja. Praegu, mil me teame seda, mida me teame,
pole ma kindel, et ajas tagasi minnes ma otsustaks samamoodi. Ma
ju ei tea. Tagantjärele on kõike lihtsam vaadata. Toona ma ei
saanud aru selle konflikti suurusest, nagu paljud teised. Arvasin, et
see rünnak kohe peatatakse. Tahtsin siis näidata, et oleme
muusikud ja muusikud hoiavad kokku.
Paljud, kellega ma seal siis kohtusin, on nüüdseks Venemaalt
põgenenud, need on muusikud, kes on selle jõleda sõja vastu ja
nad on öelnud, et nad hindavad seda sammu, näevad selles
inimlikku solidaarsust. Ma arvan, et muusikud ja kunstnikud peaksid
kokku hoidma, eriti need, kes tegelevad noortega.
Eesti Festivaliorkestris on varem mänginud Venemaalt pärit
muusikud. On praegu uks nende ees kinni?
Vene juurtega inimesi mängib praegu ja tulevikuski, aga oleme
otsustanud, et kõik inimesed, kes elavad ja töötavad Venemaal, ei
saa meie juures mängida. Isegi kui nad on geniaalsed muusikud,
siis nii kaua, kui sõda kestab, ei tee ma nendega koostööd.
Kõik, kes on teadliku otsuse teinud ja Venemaalt lahkunud, kas
nüüd viimasel aastal Putini poliitika pärast, või ka varem, need, kes
kolinud läände ja kel on tööload, kes mängivad Viini või Berliini või
mõnes muus Euroopa orkestris, siis nendega koostöö on võimalik.
See on printsipiaalne otsus. Välistatud on loomulikult koostöö Putini
toetajatega.
Eesti Festivaliorkester tegutseb 2011. aastast. Tõsi, siis oli
selle nimi Pärnu Festivaliorkester. Kuidas sa nüüd, 2024. aasta
alguses hindad – kas sinu unistus orkestrist on täitunud?
Kuidas nüüd niimoodi diplomaatiliselt öelda… Unistused on järk-
järgult ja vaikselt täitumas, aga veel on palju teha. Oluline on, et
oleme olemas, meid toetatakse, meie saalid on välja müüdud nii
Eestis kui ka mujal, meid tuntakse ja see on geniaalne.
Minu unistus oli ja on kokku kutsuda üks tipporkester, mida üle
maailma teatakse ja mis mängib maailma kõige olulisemates
saalides ja festivalidel. Ma tahaks, et oleksime näiteks Salzburgi
festivalil, et meil oleks Carnegie Hallis kontserdid, et esineksime
BBC Promsil (maailma suurimal klassikafestivalil – toim).
Helena Tulve Foto: Marco Giugliarelli
Minu unistus on, et Pärnu Muusikafestival oleks maailma
tippfestival. Kõik liigub selles suunas. Võrreldes kümme aastat
tagasi olnuga on hästi suur samm edasi tehtud. Saan öelda, et on
palju tehtud, aga palju on sellist, mida me veel ei ole teinud.
Tähtis on näiteks see, et meil ilmuvad plaadid. Viimane on näiteks
Alpha Classicsi juures välja antud «Kratt», plaat, kus kõlab Eduard
Tubina muusika koos [poola heliloojate] Grażyna Bacewiczi ja
Witold Lutosławski teostega. Aga meil on ilmunud Erkki-Sven Tüüri
muusikaga «Mythos», mis on võitnud auhindu. Kohe varsti
ilmub Jüri Reinvere muusikaga plaat, lisaks oleme salvestanud
Tõnu Kõrvitsa, Ülo Kriguli, Helena Tulve, Tauno Aintsi ja Lepo
Sumera muusikat.
Minu eesmärk ongi Eesti heliloojate teoseid tutvustada, neid
mängida ja plaadistada.
Kas see kõik võiks veel suurem olla, veel suurema kella küljes, siis
loomulikult võib!
Mullusel Pärnu Muusikafestivali lõppkontserdil suvepealinnas kontserdimajas seisis
festivaliorkestri ees dirigent Paavo Järvi ja klaveril musitseeris Fazıl Say. FOTO:
Kaupo Kikkas. Foto: Kaupo Kikkas
Mis sa arvad, kas Eesti Festivaliorkester oleks ka siis edukas
olnud, kui see poleks rahvusvaheline, vaid oleks koosnenud
ainult Eesti muusikutest?
Arvan, et üsna pea koosnemegi suuresti Eesti muusikutest, sest kui
vaatan, kui palju noori on praegu orkestris, kui paljud noored õpivad
väljaspool Eestit, siis andekaid muusikuid on väga palju juurde
tulnud. Mõned aastad tagasi ei osanuks lootagi, et meil võiks olla
eestlasest tuuba- ja timpanimängija.
Aga mulle tegelikult meeldib, et koos on rahvusvaheline kamp ja ma
ei tahaks seda ära kaotada. Väikeses ühiskonnas on vaja vahel
tõuget, väljastpoolt tulevat energiat. See pole ainult eestlastel nii,
vaid igal pool. Vahel on vaja näha teist lähenemist, see ei tee mitte
ainult elu huvitavamaks, vaid annab võimaluse õppida. Kuidas nüüd
öelda, aga ma ei taha, et keegi oleks rahul oma tööga.
Et keegi ei saaks olla kindel, et ta ka järgmine kord
kutsutakse?
Ei, mitte nii. Paljud ikka kutsutakse tagasi.
Lihtsalt ma mõtlen, et kui inimene – näiteks ka mina – on oma
tegemistega väga rahul, siis tean, et midagi on tegelikult korrast
ära. Pead tundma natukene konkurentsi. Kui enam ei püüa, siis on
tavaliselt latt alla lastud.
Aga kui noore muusiku kõrval istub keegi, kes muidu mängib iga
päev Viini filharmoonikutes, siis sa ei saa ju mängida niimoodi
rahulikult, nagu tavaliselt, vaid püüad ikka natuke paremini kõlada,
et suurmeistri kõrvale sobida. Nii on see meil kõigil, ükskõik kui hea
sa oled, sa pead ikkagi olema veelgi parem. Öeldakse, et kui oled
kõige targem inimene ruumis, siis oled vales ruumis.
Mis on Eesti Festivaliorkestri idee sinu jaoks?
Neid on kaks. Eestile juurde kasvatada maailmatasemega
muusikuid, kes hakkaksid Eestis muusikalist elu juhtima, juhtima
ses mõttes, et mängida maailma tasemel. Seda on võimalik siis
saavutada, kui kujutad ette, mida kujutab endast maailmatasemel
orkestris mängimine, kui sa oled istunud orkestris, kus pooled,
vähemalt pooled on maailma tipud. See tõstab sind.
Teine on see, et Eesti Festivaliorkester peab maailmaturul
saavutama sellise positsiooni, et oleme kogu aeg suurte oluliste
orkestrite nimekirjas, meid kutsutaks mõjukatele festivalidele ja
suurtesse kontserdisaalidesse. Et sõna EESTI figureeriks kogu aeg
suurtes saalides, ja mitte ainult siis, kui on mingid spetsiifilised
festivalid, vaid oleksime kogu aeg igal pool olemas.
Ma tahan, et meil oleks tõeliselt rahvusvahelise tasemega orkester,
mida kutsutaks igale poole lihtsalt oma headuse pärast. Olen suur
ERSO patrioot, ERSO on väga hea, aga ERSO põhiline töö on
siiski Eestis kontsertide andmine, festivaliorkester oleks maailma
orkester.
Arvan ka seda, et kui muusikud, kes mängivad Eesti
Festivaliorkestris, mängivad ka ERSOs või mõnes teises kohalikus
orkestris, siis kõigi tase tõuseb, lõppkokkuvõttes võidavad kõik. See
ongi tegelikult see mõte.
Triin Ruubel Foto: Krööt Tarkmeel
Ka ERSO saalid on viimasel ajal täis, ERSO on väga heas
hoos. Meil on palju ägedaid noori muusikuid, aga keda sina
esile tõstad?
Meil on esimest korda ajaloos väga tugevad rahvusvahelised
keelpillimängijad. Näiteks Triin Ruubel, Marcel Johannes Kits, Hans
Christian Aavik on geniaalne oma viiuliga, muidugi Theodor Sink.
Lisaks veel näiteks Mari Poll, Kalev Kuljus. Neid on veel, aga
nimetatud tulevad kohe meelde ja nad on väga tugev kamp
tippmuusikuid. Seega on, kelle üle uhkust tunda, aga noori
muusikuid peab kogu aeg juurde kasvatama. Aga neid meil tulebki
juurde!
Pärast Eesti kontserte lähete kohe Euroopa-tuurile, annate
kontserte Dortmundis, Stuttgardis, Zürichi Tonhalles, Viini
Konzerthausis ja Müncheni Isarphilharmonies. Mis kontserdid
on need kõige olulisemad?
Viin on võib-olla kõige tähtsam koht, sest seal käib iga päev niivõrd
häid orkestreid, seal on väga suur ja kriitiline publik. München on
üks tähtis koht, sest see on vana ja väga tuntud muusikapealinn
Saksamaal, seal tegutseb kolm väga head orkestrit ja seal on kõik
suured ja tähtsad dirigendid.
Loomulikult ka Zürich, kus käivad olulised orkestrid mängimas ja
asub minu Tonhalle orkestri kodu.
Aga kui rääkida üldse, mis saalid on olnud meil tähtsad, siis BBC
Proms, Elbphilharmonie Hamburgis ja Suntory Hall Tokyos, need
on olnud kõik verstapostid.
Paavo Järvi viimasel koroonaeelsel sügisel Tonhalle orkestri ees. Foto: Gaëtan Bally
Suvel tuleb taas Pärnu festival ja mängite Eestis. Aga mis
edasi saab?
Vot seda ei saa veel avalikustada, aga meil on suuri plaane.
Esinemised Eestis on meile väga tähtsad! Tänavusel festivalil tuleb
ettekandele Tõnu Kõrvitsa uudisteos Eesti Festivaliorkestrile ja
Ksenija Sidorovale valminud akordionikontsert. Algab ka
naisheliloojate uudisteoste sari – Eesti Festivaliorkestri esituses
kõlab Helena Tulve uudisteos ning kammermuusikat on kavas
tellida Maria Kõrvitsalt.
Maria Kõrvits Foto: Eero Vabamägi
Soovid, et eesti keel igal pool kõlaks. Avastasingi, et Šveitsis
reklaamitakse sinu nime ja näoga nahast kotte, portfellimõõtu
suure koti nimeks on Kooskõla, väiksem on Kaja ja üks kott on
Keeltepaun. Kuidas see juhtus?
Zürichis võttis minuga ühendust üks väga šarmantne eesti naine ja
tutvustas ideed, et võiks teha nahast kotte. Šveits on suur
jahindusemaa, aga mingi osa nahka jääb kasutamata ja nemad siis
teevad sellest nahast kotte ning muid tooteid, küsisid, kas mul oleks
midagi nahast vaja. No mul tõesti on vaja kotti, kuhu mahuks ära
suured partituurid, näiteks Erkki-Sven Tüüri noodid.
Mulle meeldib nende ökoloogiline lähenemine, nad ei kasuta
kemikaale ja nahk on käe all mõnusalt krobeline.
Aga eestikeelsed nimed, nende puhul kotimeistritel kõhklusi
polnud?
See on ju äge! Näiteks nagu IKEA, kõik me ei suuda neid hääldada,
aga ütleme ikka. Nii et miks mitte, kui nii saab Eestit ja eesti keelt
promoda, siis ju miks mitte!
Eesti Festivaliorkestri tuur lõppeb Münchenis uue nädala
neljapäeval. Mis sind siis ees ootab?
Lähen Zürichisse, kus alustan üht väga-väga suurt uut tsüklit. Kui
mulle tehti ettepanek olla veel viis aastat sealse orkestri
peadirigent, siis minu tingimuseks oli salvestada Mahleri
sümfooniate plaadistamine, alustame siis seal sellega.
Ülinõutud dirigent tegevuses
Grammy auhinna saanud dirigent Paavo Järvi (61) on
laialdaselt tunnustatud kui üks tänapäeva silmapaistvamaid
dirigente, kellel on tihe koostöö maailma parimate
orkestritega. Ta on Tonhalle Orchester-Zürichi peadirigent,
alates 2004. aastast Deutsche Kammerphilharmonie Bremeni
kauaaegne kunstiline juht ning Eesti Festivaliorkestri asutaja
ja kunstiline juht.
Lisaks alalistele ametikohtadele on Järvi nõutud
külalisdirigendina, esinedes regulaarselt Berliini
filharmoonikute, Royal Concertgebouw Orchestra ja New
Yorgi filharmoonikutega. Sel hooajal juhatab Järvi Chicago
sümfooniaorkestrit, Philadelphia orkestrit, Londoni
filharmooniaorkestrit, Orchestra dell’Accademia Nazionale di
Santa Ceciliat, Budapesti festivaliorkestrit, Müncheni
filharmoonikuid ja Hongkongi filharmoonikuid. Samuti on tal
tihedad suhted paljude orkestritega, mille muusikajuht ta
varem oli, sealhulgas Orchestre de Paris’, Frankfurdi Raadio
sümfooniaorkestri ja NHK sümfooniaorkestriga Tokyos.
Paavo Järvi iga hooaeg lõpeb nädal aega esinemistega ja
dirigeerimise meistrikursustega 2011. aastast peetaval Pärnu
muusikafestivalil (selle residentkoosseis ongi Eesti
Festivaliorkester).
Comments