A „SZAKMA” ÉS/VAGY A „SZENT IHLET”
„Szakmám vagy a szent ihlet szerint” – sokan ismerik Dylan Thomas archaikusan modern, márványtömör versét. A költeményt nem hajánál fogva ráncigáljuk elő. Ide is illik, egy zenekritika élére, hiszen nem kevesebbről szól, mint arról: mi az, ami minden művészet célja és értelme, kinek, kiknek szól a műalkotás. (A költő úgy véli, a szeretőknek – „for the lovers” –: értük és nekik szól a vers, a dal, a szimfónia, övék a kép, a szobor, a regény. A művészet számára az létezik, aki szeret, aki meg tud ölelni valakit. Vö. „Seid umschlungen, Millionen!”
Thomas mintha csak igazodni akarna az ókortól örökölt fogalompárban rejlő nyelvi antagonizmushoz (a tekhné görög, az ars latin szó, tehát nincsenek „beszélő viszonyban” egymással), amikor a „vagy” szócskát használva szembe állítja a „szakmát” a „szent ihlettel”. Mintha meg tudnának lenni egymás nélkül.
Persze, hogy nem tudnak: ahol igazi művészetről beszélünk, ott csak a kettő szimbiózisa képzelhető el. Szakma, művészet nélkül: iparosok teljesítménye. Művészet, szakmai tudás nélkül: dilettantizmus. Ugyanakkor azonban, hogy a dolog izgalmasabb legyen, elképzelhető – és olykor meg is valósul – egyfajta „bújócska”. Néha nagy művészeknél úgy látjuk: csak az ihlet dolgozik, „minden a lélek” – de persze nem így van. Máskor, másoknál azt érezzük: a szakmaiság eluralta a terepet, az inspiráció szubjektív mozzanata háttérbe szorul – és persze ezúttal sem ez az igazság. Mindkét jelenségre a karmesteri munka kínálja a legtöbb példát, hiszen ott mosódik el leginkább a határvonal a két terület között.
A földkerekségen egyedülálló, világhírű észt-amerikai Järvi karmester-triumvirátus (apa és két fia: Neeme, Paavo, Kristjan) középső tagja, az idősebb fiú, Paavo Järvi (1962), korunk egyik legkeresettebb dirigense. Neve bárhol megtölti a hangversenytermeket, produkcióit ünnepli a közönség. Magyarországon sem először járt most, régóta ismerjük, és koncertjein megtanultuk, hogy csak felsőfokon teljesít. Pedig nem „varázslatos egyéniség”. Nincs „sármja”. Nem „fegyverezi le” a közönséget, nem is törekszik effélére.
Ami azt illeti, nem is „a közönségnek” vezényel – pedig hányan vannak, akik ezt teszik, mert bizony az olyan „mutatós”! Komoly, zárt, tárgyilagos és tartózkodó személyiség, csak a zenekarral kommunikál, és azzal is rendkívül célratörően. Vezénylő gesztusai pontosak és szemérmesen csak a lényeggel foglalkoznak: tempóval, hangsúlyokkal, karakterekkel, hangzásarányokkal, belépésekkel, formálással. Gondolkodásának homlokterében a mű áll.
Címkék
Comments