Muusika päästmise nimel
Muusika päästmise nimel
Riina Luik, kultuuriajakirjanik
Foto: kaader filmist © maestromovie.com
Ei juhtu just sageli, et saaksime Tallinnas Pöffi-väliselt
rõõmustada mõne maailmatasemel filmi esilinastuse üle, kuid läinud pühapäeval
sai see kinos ”Sõprus” ometi teoks – toimus ameerika režissööri David Donnelly
dokumntaalfilmi ”Maestro. Music is everything” Euroopa esilinastus. Donnelly
talletas kahe aasta jooksul maailma tippdirigentide hulka kuuluva, Grammyga
pärjatud maestro Paavo Järvi elu, saates teda kaameraga nii eraelus,
ringreisidel, laval kui lava taga. Kokku võeti üles kakssada tundi materjali
ning tõenäoliselt nõudis sellest 90 minutilise kontsentraadi välja setitamine
autorilt nii meisterlikku kontseptsioonitunnetust, kuid ka raudset närvi ja
emotsioonide taltsutamist, sest öelge: mis poleks Järvi puhul huvitav? Film
liigub koos Järviga kõikjal maailmas, kus ta kontserte annab ning võib juba
ette oletada, et seda saab saatma suur menu. Järvit ennast rõõmustas väga see,
et Euroopa esilinastus toimus just nimelt Eestis.
Muusika võimas keel
Kuid need (siinkirjutaja kaasa arvatud), kes lootsid filmi
treilerit näinuna nautida eelkõige suurejoonelist portreefilmi Järvist, võisid
olla pisut hämmingus, sest Järvit oli filmis vähem, kui portreefilm seda
soovida-oodata lubanuks. Kuid „Maestro“ polegi mitte niivõrd film Järvist, vaid
eelkõige klassikalisest muusikast – selle tähendusest, kohast ja olulisusest
tänases ühiskonnas ja selle tegijate endi jaoks. Filmi esilinastuse järel
kinnitas ka Järvi, et filmi mõte ei olnud teha film temast, vaid rääkida
klassikalise muusika köögipoolest ning üks neist, kes seda filmis tegi, juhtus
olema tema. Kuid olgu lavatähtede paraad kui särav tahes: Lang Lang, Joshua
Bell, Hilary Hahn, Pekka Kuusisto – ,just Järvi karismaatiline isiksus, tema
dirigeerimise emotsionaalne pingestatus ja mõtete sügavus on need, mis
linateost raudsel teljel hoiavad.
Ajakirja „Muusika“ juulinumbris tõdeb maestro, et kuigi veel
peab ta olukorda stabiilseks, kahaneb klassikalise muusika osatähtsus
ühiskonnas järjepidevalt. Ning just see – südamevalu klassikalise muusika
käekäigu ja tuleviku pärast, ongi võti mõistmaks Donnelly filmi ideed. Kas me
suudame seda hoida mitte ainult kui kultuurpärandit, vaid kui elavat
kunstiliiki? Kas suudame panna tulevased põlvkonnad sedavõrd muusikast vaimustuma,
et jätkub nii neid, kes tahavad muusikat õppida ja musitseerida kui neid, kes
tahavad kuulata? Ja mida me peame või
saame selleks ära teha?
Filmis püüavad Järvi
ja tema nimekad lavapartnerid, noored muusikatudengid ja muusikateoreetikud
igaüks omal moel formuleerida sõnumit, mis kõnetaks uut põlvkonda ja aitaks
neid tuua kasvõi sammukese lähemale klassikalisele muusikale ja näidata teed
maailma, mille olemasolust neil ehk aimugi polnud... Donnelly, kellele
”Maestro” on esimene täispikk dokumentaalfilm, võttiski eesmärgiks näidata
klassikalist muusikat uues valguses, teha see inimestele lähedasemaks ja
mõistetavamaks. Filmis on tehtud ohtralt võtteid Järvi endises kodulinnas
Cincinnatis kui ka paljudes maailma kuulsates saalides, kontserttuuril Jaapanis
ja Euroopas, kuid ka Pärnus ja Türil. Maestro poolt juhatavate orkestrite seas
on võrdselt kõrvuti Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Frankfurt Radio
Symphony Orchestra, Orchestre de Paris ja Pärnu Festivaliorkester.
Ilmekaks näiteks, kui mõjuvõimas võib olla esmakohtumine muusikaga, on filmi autor ise –
Ameerika pressile antud intervjuus tunnistab Donnelly, et ei teadnud enne
Järviga kohtumist klassikalisest muusikast „suurt midagi“. ”Just Järvi tõi mu
muusika juurde ja mind võlus eelkõige see, millise kirega ta ise muusikasse
suhtub ja seda teeb. Hakkasin Järvi kontsertidel käima ja minus tekkis soov
seda kogemust kuidagi ka teistega jagada. Filmimise ajal nägin ma lähedalt
kõiki neid piinu ja rõõme, mida muusikamaailma
tipud tegelikult läbi elavad, seda, kui tohutu peab olema nende
enesedistsipliin ja kui palju tööd see kõik nõuab /--/. Armusin muusikasse
jäägitult ning see tunne minu filmi tehes ainult kasvas. Muusika on võimas
keel, mis meid üksteisega ühendab ja see film on selle tõestuseks.”
Järvi lausub filmis tähenduslikud sõnad: ”Ma ei tea midagi,
mis oleks nii võimas kui muusika. Kui sul on õnne, ja sa sellesse armud, võid
kindel olla, et sa pole kunagi üksi, sest see elab sinu sees ja su elus pole
enam mitte ühtegi igavat sekundit.” Jääb vaid soovida, et see õnn teile kord
naeratab… Alustuseks minge vaatama filmi
ja seejärel hakake käima kontsertidel.
Ühel päeval te armute. Kindel!
Comments