Paavo Järvi: tahaks vaba aega, kuid see vist jääbki unistuseks

Kultuur.err.ee
Anette Sõna
13.07.2016
Klassikaraadio saates "Suvila" käis külas dirigent Paavo Järvi, kes rääkis nii Pärnu muusikafestivalist, Eesti festivaliorkestrist, dirigeerimiskursustest kui ka enda dirigeerivatest orkestritest.
Paavo Järvi ja Eesti Festivaliorkester.Foto: Kaupo Kikkas
Kui inimesed tulevad Pärnusse puhkama ja suverõõme nautima, siis dirigent Paavo Järvi tunneb küll hästi sõna "suvepuhkus", kuid siiani ei seda temal veel olnud. Küll aga on Järvil pärast Pärnu muusikafestivali üks vaba nädal, mil ta loodab veidi puhata ning Pärnut nautida.
Kuna Järvile tundub, et Eestis on hästi suure potentsiaaliga muusikuid, siis Eesti festivaliorkester võiks olla justkui taimelava, kus noored eestlased saavad istuda kõrvuti läänemaailma tippmuusikutega, nendega mängida, omandada kogemusi ning samal ajal luua kontakte, mis avab uksi.
"Teiseks, meil on Eestis palju häid kollektiive nagu koorid, kuid Arvo Pärt on võib-olla ainuke inimene, kes on tõeliselt maailmastaar," sõnas Järvi. "Mis puutub orkestritesse, siis ma tahan, et meil oleks üks orkester läheks läbi nähtamatust klaaslaest. Et meil ei oleks ainult Balti ja eesti muusikat mängiv grupp, vaid selline, mida võetaks maailmas sama tõsiselt kui üht maailma parimat orkestrit," lisas dirigent.
Järvi unistus on olnud kokku panna erakordselt kõrge ja ühtlase kvaliteediga orkester, kus kõik inimesed on missioonitundega. Ta soovib, et orkestris ei oleks muusika ainult töö, vaid nauding.
Pärast Pärnu muusikafestivali ootab festivaliorkestrit eest Dmitri Šostakovitši kuuenda sümfoonia salvestus. "Ühest küljest on see natukene julge eksperiment, kuna tema sümfooniat on väga heade orkestritega plaadistatud küllaltki palju," lausus Järvi. Ometi on tal tunne, et festivaliorkestril on ka sellele teosele anda midagi juurde.
Hiljuti lahkus Järvi Pariisi orkestrist ning see ei tulnud kerge südamega. "Kui oled mingi orkestriga töötanud 6–7 aastat, tekib lähedase inimese tunne. Siiski on õigel ajal lahkumine ja selle tunnetamine tähtis," ütles Järvi. Ta lisas, et dirigendid on nagu külalised – tuleb osata minna õigel ajal.
Pariisi orkester oli dirigendile ainulaadne, kuna orkestril oli hing, mitte erakordselt hea masinavärk, nagu inglise orkestritel tehnilises üleolekus. "Pariisi orkester muutub ühtlaselt hingavaks organismiks ning on kapriisne, samas tundlik," sõnas Järvi.
Jaapani ringhäälingu orkestrit on Järvi dirigeerinud nüüd aasta. Dirigendi meelest on selles orkestris hoopis teine mõtlemine. "Seal võetakse kõike erakordselt tõsiselt, tullakse proovi ette valmistatult ning tuntakse piinlikust, kui ei olda perfektsed. Nendele on aukohutus mängida hästi."
Järvile on huvitav, kuidas muusikategemine käib kokku maa üldise kultuuriga. "Neil on nii kõrge tase nagu ameerika orkestritel, kuid nad on delikaatsema lähenemisega," ütles Järvi.
Pärnu muusikafestivalil saab kuulda nii viiuldaja Viktoria Mullovat kui ka ooperilaulja Matthias Goernet, kes on kõige parem Gustav Mahleri laulude interpreet maailmas. "Ta on musikaalne, ilusa ja mahlase tämbriga ning muutub selleks karakteriks, keda ta laval laulab," sõnas Järvi.
Järvi meelest on erakordne, kuidas üks inimene võib end ümber kehastada selleks karakteriks, keda ta laulab. "Näiteks Mahleri lauludes on iga laul eriteemaline, temaatika on filosoofiline, seal on Vana-Hiina poeesia.Tema oskab loogiliselt, veenvalt, huvitavalt avada iga loo väikese maailma."
Dirigeerimiskursustel soovitab Järvi ka noortel muutuda nendeks karakteriteks, mida lugu kehastab, kuna dirigeerimine on ka mingisuguse muusikakarakteri edasiandmine.
Kui kursustel näeb dirigent kahesuguseid inimesi. Ühtedel on erakordselt loomulikud käed ning kooskõla hingamise ja taktilöömise vahel. Teised on intellektuaalsemad, kuid pole võib-olla kodus nii tehnilise küljega. "Püüan igal inimesel leida momendid, millele keskenduda," sõnas Järvi.
Lisaks tuli Järvil tunne, et oskab nüüd dirigeerida, umbes aasta tagasi. "Tegelikult ma ei ole päris kindel, sest mõnikord läheb see tunne ära," lisas ta.
"Kui oled noor, siis arvad kogenematusest, et oskad dirigeerida. Dirigeerimine põhineb paljuski kogemusel, repertuaari tundmisel," ütles Järvi.
Samuti tunnistas dirigent, et kõige huvitavam on tal Pärnus, kuna festivaliorkestri tulevik on talle väga tähtis. Kultuuriministeerium, Eesti 100, EAS ning privaattoetajad on andnud orkestrile võimaluse tegeleda pikemaajaliste projektidega. Siiski soovib Järvi leida rohkem ettevõtjaid, kes hindavad väärtust ning leiavad, et nende toetamine on Eestile hea.
"Tahaks ka vaba aega, kuid see vist jääbki unistuseks," ütleks ta viimaks.
http://kultuur.err.ee/v/muusika/8a71d824-c940-40b0-8bca-0b38916318b3/paavo-jarvi-tahaks-vaba-aega-kuid-see-vist-jaabki-unistuseks

Comments

Popular Posts