Orkestritest muutuvas maailmas. Intervjuu Paavo Järviga
Muusika
Mirje Mändla
06/2014
Mirje Mändla
06/2014
Paavo Järvi annab ajakirjale Muusika intervjuud ajal,
mil ta viibib Dresdenis ja viib läbi proove Dresdeni Staatskapellega.
Sealsamas Dresdenis on omal ajal valminud ja esiettekandele tulnud
mitmed Richard Straussi ooperid, selle orkestriga on koostööd teinud
Richard Wagner ning seda on kõrgelt hinnanud Ludwig van Beethoven.
Lõppevale hooajale tagasi vaadates meenutab Paavo
Järvi, et talle endale oli suur elamus Orchestre de Paris’ kontsert
Londoni “Promsi” festivalil, kus kõlasid Saint-Saënsi Kolmas sümfoonia,
Arvo Pärdi “Cantus” ning Jean Sibeliuse Viiulikontsert Janine Janseni
soleerimisel. Orchestre de Paris’ga lindistab ta Sibeliuse sümfooniaid.
“Nad ei ole ühtegi nooti Sibeliust plaadistanud ja kui mina seda ei tee,
kes siis veel?” küsib Paavo Järvi, hääles temale omane humoorikus.
“Neil ei ole standardseid šabloone, millega peab võitlema iga orkestri
ees, kes Sibeliuse muusikat juba tunneb. Samal ajal on Pariisi orkestri
mängijatel Sibeliuse muusikaga mingisugune emotsionaalne side ja
teistmoodi arusaamine kui näiteks soomlastel, ameeriklastel või
inglastel. Sibeliust on võimalik esitada natukene külmalt,
intellektuaalselt, kargelt, või siis tunnetada sellist sisemist
emotsionaalsust, ja prantslased on selles suhtes väga tundlikud.”
Järvi nimetab oma lõppeva hooaja elamusena veel
koostööd Viini filharmoonikutega, mil kavas olid Straussi
“Metamorfoosid”, Mozarti sümfooniad ja Brahmsi Viiulikontsert Joshua
Belli soleerimisel.
Muusikute ühtlane sisemine valgustatus
Paavo Järvi sõnab, et kui jätta kõrvale need
orkestrid, mis said kuulsaks 1940.–50. aastatel, siis tänapäeval on
ainuke valem orkestri maailmatasemele viimiseks toimida nii, nagu tegi
Claudio Abbado oma Luzerni orkestriga, kuhu ta võttis mängima kõige
kogenumad ja ühtemoodi mõtlevad muusikud. “Võib panna koos mängima
kakskümmend väga head muusikut, aga kui nad saavad muusikast,
orkestrimängust väga erinevalt aru, siis ei tule sellest mitte midagi
välja. Lepo Sumera väljendit kasutades peab ühes orkestris mängivatel
muusikutel olema ühtlane sisemine valgustatus. Minu meelest toimib
kammeransambli mõtlemisega orkester kõige sujuvamalt ja paindlikumalt.
Ma teen hetkel koostööd Dresdeni Staatskapellega, mida on oma kirjades
kõrgelt hinnanud juba Beethoven ja mida peetakse maailma parimaks
orkestriks. Minu meelest on tänapäeval siiski parima orkestri mõiste
muutunud ning professionaalsetest orkestritest tuleks kindlasti nimetada
Berliini Filharmoonikuid, mis on suuteline muutma oma olemust olenevalt
repertuaarist ja stiilist. Näiteks Dresdeni Staatskapelle puhul on
tunda, et kuigi nad kindlasti omandavad kontserdiks Bartóki
Orkestrikontserdi partituuri, ei saa nende mängus sellist üleolekut,
nagu on Berliini orkestril, kunagi olema. See ei ole Dresdeni
Staatskapelle põhirepertuaar ning ilma proovita suudaksid nad esitada
pigem Richard Straussi “Roosikavaleri”. Nii et orkestri kõrge mängutase
on oluline, aga teine asi on kokkukuuluvustunne ja ma toonitan alati, et
ka omanikutunne. Bremeni Deutsche Kammerphilharmonie’l on see olemas,
Berliini Filharmoonikutel ka, kuigi nad ei ole otseselt orkestri
omanikud, aga neil on tunne, et see on nende oma orkester. Orkestrimäng
ei ole neile lihtsalt töökohustus.
Kui rääkida väga headest orkestritest, siis neid,
kellele on oluline orkestri kõrge sisemine kultuur ning
kokkukuuluvustunne, on maailmas vaid kolm või neli. Orkestrisiseselt
aidatakse üksteist, kuulatakse ja püütakse omavahel sobituda ning
harmooniat leida. Samal ajal ei lubata järeleandmist kvaliteedis ning
ollakse üksteise mängutaseme suhtes äärmiselt nõudlikud. Sellist
suhtumist otseselt õpetada on väga raske, see kas on või ei ole. Ja siit
saame vastuse küsimusele, miks Leonard Bernstein, Claudio Abbado,
Bernard Haitink ja Colin Davis terve elu tegid tihedat koostööd
noorteorkestritega. Nad noppisid noorteorkestritest välja need muusikud,
kellele orkestrimäng ei olnud lihtsalt töö, et luua orkestrit ühtlaselt
valgustatud muusikutest.
Minu meelest on absurdne ja mõeldamatu valida
orkestrisse muusikuid, keda sa ei tunne, üksnes eesriide taga toimuva
konkursi põhjal. Berliini Filharmoonikutes mängib iga muusik ette
tervele orkestrile. Minu meelest on see tasand, millest saab alguse
sümfooniaorkestri hea mängutase. Ja sellepärast on Pärnu muusikafestival
mulle väga tähtis, sest ma püüan natukene seda mõtet meie inimestes
süvendada, et ei piisa, kui mängid lihtsalt hästi. Selleks, et olla
orkestris kammermuusika partner, tuleb teoseid tunda põhjalikumalt,
mitte ainult enda partiid. Muidu jääd reamuusikuks.”
Kas tänapäeval piisab, kui olla erakordne isiksus?
Paavo Järvi on oma tegevuse eest pälvinud mitmeid auhindu nii Eestis kui väljaspool. Tema plaadistusi saadab edu.
Kes on hea dirigent?
“Sellele küsimusele on väga raske vastata. Herbert von
Karajan ja Leonard Bernstein olid väga erinevad isiksused. Samal ajal
tegutsesid veel George Szell ja Jevgeni Mravinski ning nad kõik leidsid
oma võimaluse saavutada erakordseid tulemusi. Keeruline on kirjeldada,
kuidas see täpselt toimus. Ühelt poolt on oluline tehnika, aga on veel
sõnadega mitte seletatavaid aspekte. Mõni inimene läheb orkestri ette ja
keegi ei pane tähele, et ta üldse orkestri ees on. Aga näiteks
Bernsteini puhul oli nii, et kui orkester häälestas ja tema sisenes
ruumi, jäid kõik järsku vait, sest nad tunnetasid, et sisse oli tulnud
isiksus. Seda on väga raske seletada, aga dirigeerimise ajal on seda ka
tunda. Mõni inimene teeb oma tööd tehniliselt hästi ja teda hinnatakse
väga kõrgelt. Teised ei saa tehnika eest väga kiita, aga siiski kõik
tunnetavad muusikat ja on nõus selle dirigendiga kaasa minema ja tema
ideid ellu viima. Näiteks Georges Prêtre’i dirigeerimisest oli
muusikutel täiesti võimatu aru saada, aga kõik tohutult tahtsid temaga
koostööd teha.
Ent tänapäeval peab USAs töötav peadirigent keskenduma
peamiselt turundamisele ja sponsorrahade leidmisele. Ühegi suurfirma
direktor ei soovi pidada läbirääkimisi orkestri mänedžeriga, ikka on
soov rääkida kunstnikega, dirigentidega. Puutusin sellega kokku, kui
olin kümme aastat Cincinnati sümfooniaorkestri peadirigent. Mulle
tundub, et Euroopas liigub areng väga kiiresti samas suunas. Olen
kindel, et varsti kaob riigi toetus orkestritele üldse ära, see on
ainult aja küsimus.”
Kas sellega seondub ka orkestrite sulgemine?
“Ei seondu. Orkestrite sulgemine on seotud filosoofia muutumisega, millega ei osata kaasa minna. Orkestrid ei ole moraalselt, filosoofiliselt ega praktiliselt valmis ühest süsteemist teise üle minema. Raha jääb üha vähemaks ja finantskriiside aegu on prioriteedid väga selged. Kriisi ajal tõmmatakse igal pool koomale ja võetakse raha kõrgkultuurilt ära. Isegi Prantsusmaal, kus kultuuri toetatakse väga tõhusalt, väheneb riigi toetus iga aastaga. USAs ei anna sponsorid enam kõrgkultuurile raha, sest nad viitavad kriisile ja sissetulekute vähenemisele. Põhimõtteliselt on riigi toetuse kadumine aja küsimus, mõnel maal toimub see võibolla natukene varem, mõnel pool hiljem, aga umbes saja aasta pärast toetavad kunsti vaid totalitaarsed režiimid.”
http://www.ajakirimuusika.ee/#!orkestritest-muutuvas-maailmas-intervju/c1yv6
“Ei seondu. Orkestrite sulgemine on seotud filosoofia muutumisega, millega ei osata kaasa minna. Orkestrid ei ole moraalselt, filosoofiliselt ega praktiliselt valmis ühest süsteemist teise üle minema. Raha jääb üha vähemaks ja finantskriiside aegu on prioriteedid väga selged. Kriisi ajal tõmmatakse igal pool koomale ja võetakse raha kõrgkultuurilt ära. Isegi Prantsusmaal, kus kultuuri toetatakse väga tõhusalt, väheneb riigi toetus iga aastaga. USAs ei anna sponsorid enam kõrgkultuurile raha, sest nad viitavad kriisile ja sissetulekute vähenemisele. Põhimõtteliselt on riigi toetuse kadumine aja küsimus, mõnel maal toimub see võibolla natukene varem, mõnel pool hiljem, aga umbes saja aasta pärast toetavad kunsti vaid totalitaarsed režiimid.”
Comments