Paavo Järvi: Vyrůstal jsem obklopen českou hudbou
casopisharmonie.cz
Markéta Vejvodová
29/05/2014
Paavo Järvifoto: Ixi Chen
Paavo Järvi je osobností, která je českému publiku velmi
dobře známá. Jako hostující dirigent v minulosti několikrát vystupoval
s Českou filharmonií. Jeho provedení Dvořákovy Symfonie č. 8 G dur, op.
88 „Anglické“ zakončilo letošní 69. ročník MHF Pražské jaro. Ovšem díla
českých autorů můžeme na programu jeho koncertů vídat poměrně často i
v zahraničí. Dne 3. června ve Smetanově síni Obecního domu v Praze pod
jeho taktovkou Dvořákovu osmou rozezní Symfonický orchestr Hessenského
rozhlasu. Právě s tímto tělesem jako jeho šéfdirigent v roce 2009
provedl také Dvořákovu Symfonii č. 7 d moll, op. 70 na MHF Dvořákova
Praha. V roce 2011 mimo jiné Dvořákovu sedmou uvedl ve vídeňské Musikverein společně s Pařížským orchestrem, v jehož čele stojí jako šéfdirigent dodnes.
Pane dirigente, tentokrát přijíždíte do České republiky v Roce české hudby. Jaký máte k české hudbě vztah a jak se vyvíjel? K české hudbě mám už velmi dlouhý a vřelý vztah, až bych mohl říci velmi osobní. Až do svých 17 let jsem vyrůstal v Estonsku. Bylo to v době sovětské totality, což samozřejmě zároveň udávalo výběr a okruh nahrávek, které jsme tehdy vůbec měli k dispozici. A právě nahrávky s Talichem nebo Neumannem a všeobecně řečeno legendární nahrávky České filharmonie byly naprostou součástí našeho hudebního života i hudebního rozhledu. Můj otec, dirigent Neeme Järvi, měl doma opravdu velké množství gramofonových desek s českou hudbou. Nejenom Dvořáka, ale také Martinů, Janáčka, Smetanu…Tuto hudbu miloval a často ji poslouchal a já jsem v tomto rodinném prostředí vyrůstal. Českou hudbou jsem byl v dětství a dospívání doslova obklopen a byl jsem jí zcela podvědomě ovlivňován. Bral jsem to jako samozřejmost, ani jsem si to příliš neuvědomoval. Takže upřímně, skutečnou lásku k české hudbě jsem tak trochu zdědil po mém otci.
Mít tuto hudbu rád je jedna věc. Jak často ale hudbu českých autorů dirigujete a uvádíte na koncertech? Diriguji často Dvořákovy Symfonie č. 6, 7, 8 a samozřejmě „Novosvětskou“. Často také diriguji Dvořákovy Symfonické variace. Uvedl jsem je mimo jiné i tady v Paříži. Můj osobní plán je interpretaci Dvořákových symfonií dále prohlubovat, více na nich soustředěně pracovat. Vlastně jsem je začal studovat od konce a nyní se dostávám také k Dvořákovým raným symfoniím. Velmi vážně se nyní zabývám Symfonií č. 4 d moll, op. 13. Ještě jsem ji nedirigoval, ale myslím, že brzy budu. Dvořák má ale také mnoho jiných skladeb pro orchestr, které se hrávají poměrně málo. Obávám se, že i já v tomto ohledu patřím k dirigentům, kteří tuto hudbu mají rádi, ale nemají moc příležitostí je na programech uvádět. Dost často diriguji také díla Bohuslava Martinů – konkrétně jeho Fresky Piera della Francesca a Symfonii č. 2, to je opravdu krásná hudba. Uváděl jsem také Janáčka, například jeho svitu z opery Liška Bystrouška. Tu jsem dirigoval opravdu často. Co se týká Josefa Suka - jeho hudbu jsem zatím neměl příležitost dělat, ale samozřejmě ji znám velmi dobře. V současnosti také studuji opery, především Janáčka. Nemám ještě zcela konkrétní plán, ale s největší pravděpodobností budu v příštích letech rovněž dirigovat Janáčkovu Její pastorkyňu.
Paavo Järvifoto: Klaus Rudolph
Váš festivalový koncert je ale tentokrát postaven
výhradně na hudbě dvou osobností – Dvořáka a Brahmse. Tedy skladatelů,
které spojovalo celoživotní tvůrčí přátelství. Interpretaci jejich
hudby v obou zemích provází obrovská tradice. Dvořákovskou tradici jste
už možná vnímal z oněch zmiňovaných českých legendárních nahrávek, o
kterých jste mluvil… Ale jak to bylo s tradicí brahmsovskou? Musel jste
se s ní po příchodu do čela Symfonického orchestru Hessenského rozhlasu
detailněji seznamovat? Mám na interpretační tradice všeobecně
poměrně rozporuplný názor. Je to přitom něco, co člověk musí znát, co
má své místo v hudebním vzdělání. Je také zajímavé porovnat, jak některá
slavná i méně slavná díla z hlediska interpretace těží z pojetí známých
umělců minulosti. Ale všeobecně vzato, například tradiční pojetí
Brahmse může být v Německu někdy až únavné. Záleží na tom, o kom se
bavíme, samozřejmě! Jestli o Karajanovi nebo Furtwänglerovi anebo jestli
máme na mysli všeobecnou mentalitu tak, jak se Brahms často hrává…
Slepě následovat tradice se nevyplácí. Musíte být jako dirigent velmi
opatrný, protože ona „tradice“ je často také rutina a špatné návyky. Je
ale nutné to respektovat a tradiční pojetí znát. Ale především musíte
zjistit, jak tato hudba souzní přímo s vámi. Když jsem přijel do
Německa, byl jsem si velmi vědom beethovenovské tradice. Ale když se
podíváte do not, vidíte, že Beethoven psal něco zcela jiného než to, co
často v rámci tradičního pojetí slyšíme… Myslím tedy, že je potřeba
najít dobrý balanc. Respektovat tradice a přitom stále hledat hudební
pravdu, mít otevřenou mysl. Náš úkol dirigentů také je dát skladbu do
současného kontextu, a to především na podkladě pečlivého studia
partitur.
Ještě dnes rádi vzpomínáme na vaše vystoupení v rámci MHF
Rozhlasový podzim 2011, kdy jste vystoupil právě v čele Symfonického
orchestru Hessenského rozhlasu. Tehdy jste v rozhovorech nešetřil
chválou na své těleso a jeho kvality. Po sedmi letech jste ale pozici
šéfdirigenta opustil. Vlastně ve Frankfurtu dokončujete svou první
sezonu coby čestný dirigent a s orchestrem zůstáváte nadále v častém
kontaktu. Vedení orchestru bude mít od příští sezony nově v rukou
kolumbijský dirigent Andrés Orozco-Estrada. Ve Frankfurtu jste určitě
prožil velmi plodné a intenzivní tvůrčí období, jaké tedy máte nové
plány? Víte, pokud to vezmeme z velmi všeobecného hlediska,
máme na této zemi pouze limitovaný počet roků života… Cítím, že je
důležité, abych zažil a vyzkoušel mnoho věcí, které jsou přínosné pro
mne jako umělce i jako člověka. V posledních 25 letech jsem opravdu
hodně pracoval. Užíval jsem si to, ale stále více si uvědomuji potřebu
změny, touhu více experimentovat, jít za novými věcmi… S rozhlasovým
orchestrem ve Frankfurtu mám opravdu stále velmi vřelé vztahy a toto
těleso má v mém srdci velké místo. Ale věděl jsem, že pokud chci ještě
zažít zcela nové příležitosti a více v hudbě experimentovat, musí ta
změna být zkrátka teď. Myslím, že se mi v 70 letech nebude chtít tolik
cestovat. Navíc přišla nová nabídka – pozice šéfdirigenta v Symfonickém
orchestru NHK v Tokiu. Myslím, že to je nejlepší asijský orchestr a
chtěl jsem vidět, jak tato s nadsázkou řečeno „Berlínská filharmonie
Asie“ bude pracovat. Vždy jsem tento orchestr obdivoval. Má obrovskou
tradici a pro mne je tato nabídka výzvou, kterou chci zkusit. Mým cílem
není „být někde na dalším místě na dlouhou dobu“. Za vším byl pouze
pocit potřeby změny, na který jsem velmi rychle reagoval a využil tuto
příležitost, která je samozřejmě svým způsobem jedinečná.
Frankfurt Radio Symphony Orchestrafoto: Alexander Englert
To je ale zajímavé, protože říkáte, že
byste si přál více experimentovat. Přitom právě japonské publikum a
japonské orchestry všeobecně patří k velmi tradičním. Nemám pocit, že by
se jednalo o vhodné místo k různým repertoárovým experimentům... Jak
to ale vnímáte vy? Tady se musím vrátit na začátek. V roce
1985 jsem měl jako dirigent ještě na studiích svůj první profesionální
koncert. Od té doby jsem se nezastavil, možná tak na týden během Vánoc.
Takže co se týká repertoáru, mám po těch letech velmi jasný plán
skladeb, které jsou pro mne osobně důležité. Navíc také musíme vzít
v úvahu, že rozsáhlý repertoár má několik více i méně důležitých
vrstev. Studoval jsem hodně severské hudby, ruské, francouzské, německé…
Pro mne teď není důležité nasměrovat se na studium nových skladeb – a
to mimochodem říkám ve chvíli, kdy se každý rok stále učím na 20 velkých
partitur... Ale chci se nyní zaměřit na díla, která pro mne osobně
opravdu hodně znamenají. Co se týká Symfonického orchestru NHK v Tokiu,
máte pravdu, je to tradiční hudební prostředí. Ale budu mít v ruce
orchestr, který má mnohé silné stránky. A ty bych rád využil, více je
prohloubil a také z nich těžil – a to je například německá romantická
hudba. V sezoně 2015 / 16 začínáme velkým projektem Richarda Strausse.
Také připravujeme severský projekt, ve kterém se bude zrcadlit linie
Carla Nielsena a Jeana Sibelia. A samozřejmě budeme uvádět ještě
tradičnější repertoár – Mozarta, Haydna… Musím přiznat, že právě hudbu
těchto dvou skladatelů moc často nediriguji.
Vypadá to, že vás to mrzí, přitom máte tuto hudbu zjevně rád. V čem je problém? V současném
světě je totiž opravdu těžké najít příležitost i správný orchestr, se
kterým provedete Mozartovy symfonie opravdu dobře. Někdo to dělá, ještě
méně dirigentů to dělá dobře… Jenomže abyste mohli opravdu dobře provést
Mozarta, musíte perfektně znát jeho styl i chápat operativní charakter
Mozartovy symfonické hudby. A já jsem zatím nenašel místo, kde bych se
mohl práci na Mozartově symfonické hudbě věnovat delší dobu.
Příležitostná interpretace například nejčastěji uváděné Mozartovy
Symfonie č. 41 „Jupiter“ není to, co hledám a co může přinést skutečně
úspěšné provedení této hudby. Na to je potřeba určitá koncentrace,
možnost Mozartovu hudbu uvádět pravidelně, třeba po dobu pěti let. Tak
dlouho opravdu může trvat, než se s tělesem do mozartovského stylu
propracujete, hudbu dokonale procítíte, pochopíte a přijmete za svou.
Pro mne je právě tento přístup nyní důležitější, než stále objevovat
nový repertoár, který poté provedete jednou, dvakrát… a tak dále.
Paavo Järvifoto: Mathias Bothor
Náš rozhovor jsme začali vzpomínkami na vašeho
tatínka, světoznámého dirigenta Neema Järviho. Dnes jste vlastně takový
rodinný dirigentský klan, dirigentem se stal i váš mladší bratr
Kristjan… Už několikrát jste v rozhovorech zdůraznil, jak rád se často
vracíte do Estonska. Ostatně v roce 1980, kdy váš otec s celou rodinou
emigroval do USA, vám bylo pouhých 17 let. Zajímavé je, že váš otec
zastává v Estonském národním symfonickém orchestru pozici uměleckého
ředitele, zatímco vy uměleckého poradce. Jak v tomto ohledu vaše
spolupráce probíhá? Opravdu jediné místo, kde se s otcem
potkáváme na delší dobu, je už po mnoho let Estonsko - a to navíc pouze
v letním období, kdy pobýváme v malém estonském městě Pärnu. Právě tady
po celé léto vedeme mezinárodní hudební festival, který probíhá
společně s Järviho hudební akademií pro mladé dirigenty (Pärnu Music Festival and Järvi Akademy, pozn. red.).
Pro mne je to jedna z nejkrásnějších věcí, které dělám. Už před časem
jsem objevil, že se mi velmi líbí pedagogická práce. Je to jako zrcadlo.
Když učíte mladé dirigenty, učíte se tím možná více než oni… Nutí vás
to znovu promýšlet spoustu věcí, které jinak berete jako samozřejmost.
Vlastně letos v létě na tomto festivalu budu dirigovat právě Dvořákovu
Šestou symfonii. V rámci festivalu totiž každoročně působí vynikající
festivalový orchestr složený z mnoha mladých hráčů z celého světa a
samotná akademie má asi 20 studentů dirigování. Všichni hudebníci také
hrají komorní hudbu a chodí na samostatné lekce hry na jednotlivé
nástroje. A co se týká Estonského národního symfonického orchestru,
víte, já jsem vedle tohoto tělesa vyrůstal. Byl jsem dítě, když v něm
kdysi v 60. a 70. letech jako šéfdirigent působil můj otec. Od roku 2002
jsem tu uměleckým poradcem a právě já jsem inicioval, aby se k tomuto
orchestru vrátil i můj otec. To se stalo v roce 2010. Myslím, že bylo
důležité, aby své znalosti a zkušenosti přinesl zpět do své vlasti.
Navíc tato země to velmi potřebuje. A naše role nejsou pouze umělecké.
Pokud jsem požádán, tak jako poradce předám nějakou radu nebo mluvím
jménem orchestru na důležitých místech – ať už co se týká žádostí o
podporu, pomoc nebo zviditelnění orchestru. Jsme malá země, je to spíše
symbolická misijní práce a pro nás také velká radost.
Paavo Järvi nejprve studoval dirigování a hru na bicí
nástroje na Hudební škole v rodném Tallinu. Začátky jeho strmé a úspěšné
dirigentské kariéry můžeme vystopovat od roku 1985, kdy po studiích na
Curtisově hudebním institutu v USA a jako žák Leonarda Bernsteina
začínal velmi záhy dirigovat přední světové orchestry. V sezoně 2010 /
2011 dokončil své úspěšné desetileté působení jako v pořadí 12. hudební
ředitel amerického Symfonického orchestru Cincinnati. Od roku 2004 je
uměleckým ředitelem Německé komorní filharmonie v Brémách. Právě za své
nahrávky kompletu Beethovenových symfonií s tímto tělesem získal v roce
2010 cenu ECHO Klassik pro nejlepšího dirigenta roku. Sezona 2006 / 2007
byla první z jeho sedmiletého působení na pozici šéfdirigenta
Symfonického orchestru Hessenského rozhlasu. Od sezony 2013 / 2014
zůstává v roli čestného dirigenta tohoto tělesa. Změnu přineslo nové
angažmá šéfdirigenta v Symfonickém orchestru NHK v Tokiu, které Järvi
zahájí v září 2015. Zároveň zůstává již čtvrtým rokem šéfdirigentem
Pařížského orchestru. Jeho výkony opěvují britské The Times, španělský
El País či BBC Music Magazine. V této sezoně diriguje mimo jiné
Mnichovskou a Vídeňskou filharmonii.
http://www.casopisharmonie.cz/rozhovory/vyrustal-jsem-obklopen-ceskou-hudbou.html
Markéta Vejvodová
29/05/2014
Paavo Järvifoto: Ixi Chen
Pane dirigente, tentokrát přijíždíte do České republiky v Roce české hudby. Jaký máte k české hudbě vztah a jak se vyvíjel? K české hudbě mám už velmi dlouhý a vřelý vztah, až bych mohl říci velmi osobní. Až do svých 17 let jsem vyrůstal v Estonsku. Bylo to v době sovětské totality, což samozřejmě zároveň udávalo výběr a okruh nahrávek, které jsme tehdy vůbec měli k dispozici. A právě nahrávky s Talichem nebo Neumannem a všeobecně řečeno legendární nahrávky České filharmonie byly naprostou součástí našeho hudebního života i hudebního rozhledu. Můj otec, dirigent Neeme Järvi, měl doma opravdu velké množství gramofonových desek s českou hudbou. Nejenom Dvořáka, ale také Martinů, Janáčka, Smetanu…Tuto hudbu miloval a často ji poslouchal a já jsem v tomto rodinném prostředí vyrůstal. Českou hudbou jsem byl v dětství a dospívání doslova obklopen a byl jsem jí zcela podvědomě ovlivňován. Bral jsem to jako samozřejmost, ani jsem si to příliš neuvědomoval. Takže upřímně, skutečnou lásku k české hudbě jsem tak trochu zdědil po mém otci.
Mít tuto hudbu rád je jedna věc. Jak často ale hudbu českých autorů dirigujete a uvádíte na koncertech? Diriguji často Dvořákovy Symfonie č. 6, 7, 8 a samozřejmě „Novosvětskou“. Často také diriguji Dvořákovy Symfonické variace. Uvedl jsem je mimo jiné i tady v Paříži. Můj osobní plán je interpretaci Dvořákových symfonií dále prohlubovat, více na nich soustředěně pracovat. Vlastně jsem je začal studovat od konce a nyní se dostávám také k Dvořákovým raným symfoniím. Velmi vážně se nyní zabývám Symfonií č. 4 d moll, op. 13. Ještě jsem ji nedirigoval, ale myslím, že brzy budu. Dvořák má ale také mnoho jiných skladeb pro orchestr, které se hrávají poměrně málo. Obávám se, že i já v tomto ohledu patřím k dirigentům, kteří tuto hudbu mají rádi, ale nemají moc příležitostí je na programech uvádět. Dost často diriguji také díla Bohuslava Martinů – konkrétně jeho Fresky Piera della Francesca a Symfonii č. 2, to je opravdu krásná hudba. Uváděl jsem také Janáčka, například jeho svitu z opery Liška Bystrouška. Tu jsem dirigoval opravdu často. Co se týká Josefa Suka - jeho hudbu jsem zatím neměl příležitost dělat, ale samozřejmě ji znám velmi dobře. V současnosti také studuji opery, především Janáčka. Nemám ještě zcela konkrétní plán, ale s největší pravděpodobností budu v příštích letech rovněž dirigovat Janáčkovu Její pastorkyňu.
Paavo Järvifoto: Klaus Rudolph
Frankfurt Radio Symphony Orchestrafoto: Alexander Englert
Paavo Järvifoto: Mathias Bothor
http://www.casopisharmonie.cz/rozhovory/vyrustal-jsem-obklopen-ceskou-hudbou.html
Comments