Uusi Philharmonie soi Sibeliusta – Paavo Järvi levyttää kaikki sinfoniat
Helsingin Sanomat
Paavo Järvi on Orchestre de Paris'n jättävä
ylikapellimestari. Hän siirtyy Tokioon NHK-orkesterin johtoon.
Vesa Sirén
19.1.2015
Orchestre de Paris levyttää uudessa Philharmonie de Paris'ssa Paavo Järven johdolla Sibeliuksen kaikki sinfoniat
Jaqcues Demarthon AFP
Kuuluisa ranskalaisorkesteri Orchestre de Paris levyttää ensi vuonna kaikki Jean Sibeliuksen sinfoniat virolaisen ylikapellimestarinsa Paavo Järven johdolla. Kyseessä on ensimmäinen ranskalaisorkesterin kokonaislevytys Sibeliuksen sinfonioista.
"Sibelius on tälle orkesterille jotain aivan uutta. On vapauttavaa saada tehdä omaa Sibeliustaan ilman tradition vastusta", 52-vuotias Järvi kertoo HS:lle uuden Philharmonie de Paris -konserttitalon kapellimestarinhuoneessa.
Mikä traditiossa haittaa?
"Sibelius on musiikkia siinä missä muukin musiikki. Se ei ole saksalaista tai venäläistä romantiikkaa, mutta ei Pjotr Tšaikovskin, Richard Wagnerin ja Anton Brucknerin
vaikutusta pidä kieltääkään. Suomalainen kaikkea sentimentaalisuutta
välttävä objektiivisuus ei myöskään ole aivan kohdallaan. Totuus on
siinä välissä."
Sibelius-traditioita riittää Järven perheessäkin. Isä Neeme Järvi levytti Sibeliuksen sinfoniat ja paljon muuta ensin Bis-yhtiölle ja sitten Deutsche Grammophonille. Paavo sai etunimensä kunnianosoituksena suurelle Sibelius-tulkille Paavo Berglundille. Ja Paavo Nurmelle?
"Ei Nurmelle. Berglundia isäni ajatteli", Järvi korjaa.
Muusikkoperheen poika syntyi Virossa Neuvostoliiton aikaan ja muutti isän mukana Yhdysvaltoihin 1980. Perhe vaikutti pian Ruotsissa, jossa Neeme otti Göteborgin sinfoniaorkesterin vastuulleen ja Paavo nousi Malmön sinfoniaorkesterin ja myöhemmin Tukholman filharmonikkojen johtoon.
Myöhemmin hän johti Cincinnatissa, joka on yhä "kuin toinen koti" ja aloitti vuonna 2010 Orchestre de Paris'n johdossa.
"Täällä koesoiton voittaa aina lahjakkain, ei teknisesti paras soittaja. Tämä on aina ollut hyvä orkesteri ja nyt se on myös entistä yhteisöllisempi ja motivoituneempi."
Yllättäen Järvi jättää Pariisin Sibelius-levytysten jälkeen ja vaihtaa Japanin NHK-orkesteriin.
"Olemme huipulla ja tehtäväni on suoritettu. Tätä pidetään hulluna siirtona, mutta intuitioni sanoo, että teen oikein."
NHK on hieno orkesteri, jolla on hyvä sali Tokion fantastisen vireässä kulttuurikaupungissa. "Outona pidettiin myös Bremenin Deutsche Kammerphilharmonien johtoon astumista 2004, mutta siellä olen ollut onnellinen jo 20 vuotta! Se ei ole instituutio, vaan kiertueorkesteri, jolla on toimiva itsehallinto. Levytimme Beethovenia, Schumannia ja nyt Brahmsia ja yhteistyö on erinomaista."
Tokion sopimus antaa Järvelle hieman lisää vapaaviikkoja.
"Olen isä ja haluan perheeni tuntevan Viroa paremmin. Haluan tehdä enemmän festivaalillani Pärnussa sekä Viron kansallisen sinfoniaorkesterin kanssa."
Tarkoittaako se paluuta Suomeenkin vuosien tauon jälkeen?
" Susanna Mälkki kyllä kyseli Helsingin kaupunginorkesterin vieraaksi. Lähivuodet lienevät mahdottomia, mutta vielä joskus haluan palata suomalaiskaupunkeihin, joissa vieraili urani alussa – myös Turkuun, Tampereelle ja Lahteen."
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1421552666712?jako=573379f0e47cace9689db69aeabdbf12&ref=tw-share
"Sibelius on tälle orkesterille jotain aivan uutta. On vapauttavaa saada tehdä omaa Sibeliustaan ilman tradition vastusta", 52-vuotias Järvi kertoo HS:lle uuden Philharmonie de Paris -konserttitalon kapellimestarinhuoneessa.
Mikä traditiossa haittaa?
Sibelius-traditioita riittää Järven perheessäkin. Isä Neeme Järvi levytti Sibeliuksen sinfoniat ja paljon muuta ensin Bis-yhtiölle ja sitten Deutsche Grammophonille. Paavo sai etunimensä kunnianosoituksena suurelle Sibelius-tulkille Paavo Berglundille. Ja Paavo Nurmelle?
"Ei Nurmelle. Berglundia isäni ajatteli", Järvi korjaa.
Muusikkoperheen poika syntyi Virossa Neuvostoliiton aikaan ja muutti isän mukana Yhdysvaltoihin 1980. Perhe vaikutti pian Ruotsissa, jossa Neeme otti Göteborgin sinfoniaorkesterin vastuulleen ja Paavo nousi Malmön sinfoniaorkesterin ja myöhemmin Tukholman filharmonikkojen johtoon.
Myöhemmin hän johti Cincinnatissa, joka on yhä "kuin toinen koti" ja aloitti vuonna 2010 Orchestre de Paris'n johdossa.
"Täällä koesoiton voittaa aina lahjakkain, ei teknisesti paras soittaja. Tämä on aina ollut hyvä orkesteri ja nyt se on myös entistä yhteisöllisempi ja motivoituneempi."
Yllättäen Järvi jättää Pariisin Sibelius-levytysten jälkeen ja vaihtaa Japanin NHK-orkesteriin.
"Olemme huipulla ja tehtäväni on suoritettu. Tätä pidetään hulluna siirtona, mutta intuitioni sanoo, että teen oikein."
NHK on hieno orkesteri, jolla on hyvä sali Tokion fantastisen vireässä kulttuurikaupungissa. "Outona pidettiin myös Bremenin Deutsche Kammerphilharmonien johtoon astumista 2004, mutta siellä olen ollut onnellinen jo 20 vuotta! Se ei ole instituutio, vaan kiertueorkesteri, jolla on toimiva itsehallinto. Levytimme Beethovenia, Schumannia ja nyt Brahmsia ja yhteistyö on erinomaista."
Tokion sopimus antaa Järvelle hieman lisää vapaaviikkoja.
"Olen isä ja haluan perheeni tuntevan Viroa paremmin. Haluan tehdä enemmän festivaalillani Pärnussa sekä Viron kansallisen sinfoniaorkesterin kanssa."
Tarkoittaako se paluuta Suomeenkin vuosien tauon jälkeen?
" Susanna Mälkki kyllä kyseli Helsingin kaupunginorkesterin vieraaksi. Lähivuodet lienevät mahdottomia, mutta vielä joskus haluan palata suomalaiskaupunkeihin, joissa vieraili urani alussa – myös Turkuun, Tampereelle ja Lahteen."
- Get link
- X
- Other Apps
Comments