Stalinlik „päike” Šostakovitši kohal
SIRP
26.04.2012
Igor Garšnek
Šostakovitši „Meie kodumaa kohal särab päike” võib tänapäeval hämmastada oma tahtliku primitiivsusega.
26.04.2012
Igor Garšnek
Šostakovitši „Meie kodumaa kohal särab päike” võib tänapäeval hämmastada oma tahtliku primitiivsusega.
Kontsert „Laul metsadest”: ERSO, Eesti Kontsertkoor, Narva Koorikooli
poistekoor, Aleksei Tanovitski (bass) ja Kostiantin Andrejev (tenor) Paavo
Järvi dirigeerimisel 20. IV Estonia kontserdisaalis, kavas Dmitri Šostakovitši
vokaalsümfoonilised teosed.
Dmitri Šostakovitši (1906–1975) kunstnikuisiksus võib
tagantjärele hämmastada nii muusikalise dramatismi sügavuse kui groteski
teravusega, ent ka oma valmisolekuga kompromissideks kunagise stalinistliku
režiimiga. Seda temaatikat on David Pownall näiteks puudutanud oma näidendis
„Meistriklass”, mida meilgi on lavastatud. Ent Šostakovitši (näilise)
truualamlikkuse tegelikest põhjustest saab veidi rohkem aimu, kui lugeda Solomon
Volkovi kirja pandud Šostakovitši mälestusi raamatus „Tunnistus”. Suur helilooja küsib endalt kibestunult: „Miks
Stalin mind kohe maha ei löönud? Kohe siis, 1945. aastal?” (lk 142). Juttu on
seal Šostakovitši IX sümfoonia (1945) esiettekandest, mis viis Stalini
kohutavasse raevu, kuna teoses puudus Suurt Juhti ülistav apoteoos.
Ütlematagi on
selge, et Šostakovitši edaspidi kirjutatud Suurt Juhti ja kommunistlikku
parteid ülistavad sotsrealistlikud vokaalsümfoonilised teosed olid heliloojale
omamoodi „ellujäämise kursus”. Tänapäeval neid enam ei esitata ega ilmselt
mäletatagi. Seetõttu pakkus ERSO, Eesti Kontsertkoori, Narva Koorikooli poistekoori ja solistide kontsert Šostakovitši Stalini aja
helitöödest Paavo Järvi dirigeerimisel
ainulaadse võimaluse heita pilk helilooja partituuride varjatud lehekülgedele,
neile, kus suur kunstnik oli sunnitud oma loomingulise kreedo päris porisse
suruma. Või kas ta ikka lõpuni surus?
Kontserti
alustati kantaadiga „Meie kodumaa kohal särab päike” op. 90 (1952, tekst
Jevgeni Dolmatovski). Sama mažoorne, helge ja meloodiline, kui oli kantaadi
optimistlik instrumentaalne algus, oli ka poistekoori hõbehäälne sissejuhatus
„Meie ülesehitava riigi kohal särab päike ...”. Esimese suurema tõusu tõi
segakoori episood, kus muusikaline paatos ja vokaalpartii intervallika
meenutasid liigagi äratuntavalt NSV Liidu hümni. Helitöö aktiivne keskmine osa
sai aga juba marsirütmis militaarse rüü, mürtsuva orkestri saatel laulsid
koorid fortissimo’s plakatlikku teksti: „Kommunistid edasi! Suur partei õpetab
meid ehitama õnne ja rahu igaveseks!”. Ehkki loo lõpus sai harmoonias kuulda ka
paari üsna huvitavat modulatsiooni, oli sisuliselt tegemist ikkagi nõukoguliku
massilauluga. Selles kantaadis on Šostakovitš stalinismi mängureeglitele
ilmselgelt ja tingimusteta kapituleerunud.
Ent
oratooriumis „Laul metsadest” tenorile (Kostiantin Andrejev), bassile (Aleksei Tanovitski), poistekoorile, segakoorile ja
sümfooniaorkestrile op. 81 (1949, samuti J. Dolmatovski sõnad) pole suure
helilooja „kapitulatsioon” nii ühemõtteline. Kõigepealt tekst, mis agiteerib
„kodumaad metsadesse rüütama” – hea ja pealegi „rohelisest” mõtlemisest kantud
idee. Teiseks Šostakovitši muusikaline leksika, mis selle seitsmeosalise
suurteose episoodides vägagi tuntavalt varieerub. Kui esimesed kaks osa olid
veel kantud üsna õõnsalt mõjuvast optimistlikust paatosest, siis kolmandas osas
„Meenutus minevikust” ilmusid soleeriva bassi vokaalpartiisse juba
järelemõtlikult minoorsed intonatsioonid. Ka koori muusikalised kommentaarid
olid tekstuuri mõttes küllaltki komplitseeritud. Huvitavalt dramaatiline ja
koguni traagilise koorikulminatsiooniga muusika!
Kuid kahe
järgmise osa puhul tundub küll, et Šostakovitš võis neid kirjutades ka vaikselt
pihku itsitada. Poistekoori „Pioneerid istutavad metsa” – trompetid jäljendasid
siin lustlikult pioneerifanfaare. Muusikas rõõmus tants ja trall! Attacca jätk,
mürtsuv „Komnoored asuvad etteotsa” – tants ja trall juba kiirmarsi tempos!
Ent edasi
pani muusika end juba tõsiselt kuulama. Osas „Jalutuskäik tulevikku” sai
esimest korda kuulda tenor Kostiantin Andrejevit. Tema väljenduslaad oli
rõhutatult tundeline (bass Tanovitski soolod olid aga rõhutatult heroilised).
Peab märkima, et ka tenori ja kooride dialoogid kõlasid huvitava
impressionistliku koloriidiga.
Oratooriumi
finaali algus oli antud kontekstis ootamatu ja paljutõotav, sest siin on
põnevalt läbi viidud mitme koori polüfoonia. Paavo Järvi võttis selles
episoodis ka hästi energilise lennuka tempo, muusikas ja ettekandes tervikuna
oli juba tunda iseäralikku positiivset energeetikat, kuid siis ... Paraku
tuli päris lõpus kannapööre tagasi sotsrealistlike massilauluklišeede juurde.
Otsekui vastukaaluks esimese kontserdipoole muusika
sihilikule primitiivsusele esitati teises pooles Šostakovitši üks traagilisema
sisuga teoseid, poeem „Stepan Razini hukkamine” bassile, segakoorile ja
sümfooniaorkestrile op. 119 (1964) Jevgeni Jevtušenko sõnadele. Aleksei
Tanovitski artistlikult kehastatud Stenka Razini jõuline ja maskuliinne
lavaline olek meenutas kohati lausa Arnold Schwarzeneggeri Terminaatorit
(ainult et Terminaatoril polnud nii võimsat bassihäält!).
Sugestiivsed muusikalised kujundid mõjusid oma
rustikaalsuses kuidagi arhailiselt ja kurjakuulatavalt – kuulda sai nii
groteskset bakhanaali kui bassi meeleheiteaariat „Isandaile olin vastu, rahvale
ei küünevõrd”. Tohutult ekspressiivseks ja deemonlikuks kujunes aga suurteose
lõpukulminatsioon, kus Stenka Razini maharaiutud pea tsaari üle saatanlikult
naerma hakkab ... Ülimalt mõjuv
esitus kõikides parameetrites ning publikult lõpuaplausi ajal ka standing
ovations!
Ei tea, kas
peakski lõpetuseks vaimu ja võimu vahekorra kohta midagi filosofeerivat lisama.
Ega vist, sest need Šostakovitši teosed, mis Paavo Järvi dirigeerimisel
kõlasid, rääkisid sellest juba niikuinii.
Comments