Tchaikovsky, Symphony No.5 / Review Highlights



REVIEW HIGHLIGHTS

CD RELEASE NOVEMBER 2020


“it certainly hits the emotional spot and marks an auspicious start to Järvi’s Tchaikovsky cycle. Just when you need to cool off after that sizzling coda of the Fifth, though, it’s a case of out of the emotional frying pan and into ... the raging furnace that is the symphonic poem Francesca da Rimini ... Järvi wrenches the drama from the closing pages, the final bars held for all their worth.”

Gramophone, Mark Pullinger, November 2020

"Gleich am Anfang fällt auf, was für einen warmen, vollen, sehr ausgewogenen und dabei transparenten Klang Paavo Järvi mit dem Tonhalle-Orchester Zürich formt. [...] Järvi, der neue Chefdirigent in Zürich, zeigt, dass Tschaikowsky spannend und mitreißend sein kann, ohne Emotionen aufzubauschen.”

"Right at the beginning you notice what a warm, full, very balanced and at the same time transparent sound Paavo Järvi creates with the Tonhalle Orchestra Zurich. [...] Järvi, the new chief conductor in Zurich, shows that Tchaikovsky can be exciting and stirring without exaggerating emotions”.

WDR 3 Tonart, 9 November 2020 Die Alben der Woche


“Straff, klar, voller Energie. Aber auch fein und elegant, geradezu verführerisch.”
"Tight, clear, full of energy. But also fine and elegant, almost seductive.”

SRF Radio, Annelis Berger, 24 October 2020

“... die Einspielung von Tschaikowskys Fünfter, der die Tondichtung «Francesca da Rimini» zugefügt ist, lässt denn auch im Dynamischen keinen Wunsch offen. Mit äusserster Sorgfalt ist da alles ausgestaltet, man hört es, weil das Orchester sozusagen von innen heraus aufgenommen ist und die Spitzen der Lautstärke, die Järvi wohl um der instrumentalen Farben willen verlangt, ins Klangganze eingebettet sind. So findet der Kopfsatz nach der gehauchten langsamen Einleitung zu einer Erzählung aus einem einzigen Guss, erzeugt das Andante tiefe Berührung, ohne in Kitsch abzugleiten, kann man im Walzer des dritten Satzes die Vorteile der alten deutschen Orchesteraufstellung mit den beiden Geigengruppen links und rechts vom Dirigenten entdecken, während das Finale mit der ganzen Schönheit des dunklen, warmen Tutti-Klangs prunkt. Das Tonhalle-Orchester Zürich kommt hier zu einem blendenden Auftritt.”

“ ... the recording of Tchaikovsky's Fifth, to which the tone poem Francesca da Rimini is added, leaves nothing to be desired in the dynamic. Everything is arranged with the utmost care, you can hear it because the orchestra is recorded from within, so to speak, and the peaks of the volume, which Järvi probably demands for the sake of the instrumental colours, are embedded in the whole sound. Thus, after the slow breathed introduction, the opening movement becomes a narrative in a single cast, the Andante creates a deep emotion without slipping into kitsch, in the waltz of the third movement one can discover the advantages of the old German orchestral arrangement with the two violin groups to the left and right of the conductor, while the finale shines with all the beauty of the dark, warm tutti sound. The Tonhalle Orchestra Zurich makes a dazzling performance here".

peterhagmann.com, 28 October 2020

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